// // در مورد سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها امنیتی برخورد شد - نفتاب
نفتآب
نفتآب

در مورد سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها امنیتی برخورد شد

موضوع بنزین پتروشیمی ها و بحثها و نظریات متعدد در مورد آن امروز بسیاری از رسانه ها را به خود درگیر کرده است.

در این زمینه شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)  در گفتگویی تفصیلی با دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را مورد بررسی  قرار داد.

مشروح گفتگوی تفصیلی شانا را با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پی می خوانید:

نخستین مقام رسمی دولت یازدهم بودید که راجع به سرطانزا بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها صحبت کردید، آیا واقعا این سوخت  سرطانزاست، براساس چه استناداتی این مساله را مطرح فرمودید؟

رصد مستمر وضع هوا و کیفیت سوخت از تکالیف و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است، که البته در این موضوع با مشکلات متعددی در زمانهای مختلف مواجه بوده است، این سازمان در اواخر دولتهای هفتم و هشتم برای تکمیل شبکه پایش شهرها بویژه شهر تهران،با کمک  بانک جهانی 14 دستگاه سنجش آلودگی هوا  خریداری و نصب کرد، اما این دستگاهها در دولتهای  نهم و دهم استفاده نشد که به تازگی در یکی دو سال اخیر تصمیم گرفته شد از این دستگاهها استفاده شود.

 معصومه ابتکار/رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

چرا از این دستگاهها استفاده نشد؟

نمی‌دانم دلیل چه بود. مثل همه مسائل دیگر. به هر حال می‌خواهم بگویم شبکه پایش سازمان حفاظت محیط زیست در شرایط فعلی تجهیز شده، در حالی که این سازمان براساس تکلیف قانونی باید در دولت گذشته توسعه می‌یافت.

برگردیم به بحث تولید سوخت توسط پتروشیمی‌ها.

در اواخر سال 88 گزارشهایی از کارشناسان و متخصصان دریافت کردیم مبنی بر این که کیفیت بنزین به دلیل اختلاط با ترکیبات مختلف از جمله آروماتیک بسیار پایین آمده، لذا دریافتیم که این کیفیت نازل سوخت می‌تواند به هوای شهر تهران آسیب جدی وارد کند. در همین سال در مورد کیفیت نازل بنزین گزارشهای دقیق‌تری در شورای شهر تهران دریافت کردیم که در همین مورد جلسات متعددی در کمیسیون محیط زیست شورا برگزار شد. در زمانی هم که در شورای شهر تهران فعالیت می‌کردم مصوبه‌ای گذرانده شد که براساس آن وزارت نفت باید میزان آروماتیکها را در هوا کاهش می‌داد و همچنین طرح کهاب (طرح جمع آوری گاز در جایگاههای عرضه فرآورده های نفتی) را اجرا می‌کرد که خوشبختانه این مصوبه در شورای شهر تصویب شد. در زمانی که گفته می‌شد ایران در تولید بنزین به خودکفایی رسیده است، گزارشهای محرمانه‌ای به دست ما رسید که متوجه شدیم این بنزین، تولید پتروشیمی‌ها بوده و ترکیبی از ریفورمیت و پیرولیز است که میزان بالایی بنزن در آن وجود دارد و برای سلامتی زیان آور است. وقتی در شورای شهر متوجه شدیم که سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها در تهران توزیع می‌شود از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران خواستیم تا از ترکیبات حلقوی، بنزن و زایلین و… موجود در هوا اندازه‌گیریهایی انجام دهند. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آزمایشهای خود را انجام داد که متاسفانه نتایج بسیار تکان دهنده بود.

آیا اسناد ومدارک آزمایشهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هنوز هم موجود است؟

بله اسناد و مدارک همه این آزمایشها هم اکنون موجود و قابل ارائه است. همه کارشناسان در آن زمان اتفاق نظر داشتند که شرایط هوای شهر تهران نگران کننده است و بنزین کاملا غیر استاندارد به شهر تزریق می‌شود. بعد از انجام آزمایشها و مشاهده گزارشهای مختلف درباره کیفیت نازل سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها، جلسات متعددی در شورای شهر تهران برگزار شد و از مسئولان وقت وزارت نفت خواستیم به این موضوع رسیدگی کنند، همچنین از خودروسازان نیز خواستیم  در مورد حذف کنیستر در خودروها تجدیدنظر کنند، زیرا شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که به وضع به مراتب خطرناک‌تری نزدیک می‌شدیم.

همان زمانی که این گزارشها در اختیار شما قرار گرفت، شما به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران مسئله را با مسئولان مرتبط با موضوع (وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست وقت) در میان گذاشتید، پاسخ مسئولان وقت در آن زمان چه بود؟

متاسفانه در سالی که سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها در سطح شهر توزیع شد مسئولان وقت وزارت نفت موضوع آلاینده بودن این نوع سوخت را تکذیب می‌کردند و محیط زیست نیز سکوت معناداری را ادامه می‌داد. در آن زمان در همه جلسات از سوی مسئولان وقت وعده داده می‌شد که بنزین یورو4 در سطح شهر و در پمپ بنزینها توزیع خواهد شد، اما واقعیت این بود که هرچه پیش می‌رفتیم اندازه‌گیری‌ها نشان می‌داد که کیفیت هوا شرایط ناگواری را تجربه می‌کند.

دلیل بی توجهی نسبت به کاهش کیفیت هوا با توجه به ارائه استنادات علمی چه بود؟

متاسفانه در آن زمان با موضوع بنزین پتورشیمی‌ها برخورد امنیتی می‌شد و عنوان شد که به دلیل مسائل امنیتی و تحریمهای بین‌المللی مجبوریم تولید بنزین را از طریق پتروشیمی‌ها پیگیری کنیم، که این سخنان توجیهی بیش نبود. اما من به عنوان عضو شورای شهر وظیفه داشتم مسئولان را از خطرات ناشی از توزیع و استفاده از سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها آگاه کنم. یکی دو نوبت و شاید هم بیشتر مصاحبه کردم و گفتم که این وضع غیر قابل قبول است و حتما باید تغییر کند، البته من در ابتدا مصاحبه نکردم. پس از طی همه مراحل و صحبت در شورای شهر، کمیته محیط زیست وغیره تصمیم گرفتم در مورد این موضوع مصاحبه کنم.

واکنش مسئولان وقت در آن زمان نسبت به گزارش ارائه شده چه بود؟

مسئولان وقت وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست اصرار داشتند موضوع کیفیت سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها به دلیل مصالح سیاسی خبری نشود. البته در این سکوت خبری کاری نیز پیش نرفت و هیچ کدام از خواستهای اعضای شورای شهر تهران همچون اصلاح کیفیت بنزین، پیشبرد طرح آماک و ارتقای استاندارد خودروها پیش نرفت. مخالفت ما در شورای شهر با سوخت تولیدی پتروشیمی، طرحی سیاسی و یا تقابل با دولت نبود، بلکه اصلاح کیفیت سوخت، کار کارشناسی و مورد تایید شورای شهر تهران بود که متاسفانه پیگیریهای ما در این زمینه نتیجه‌ای در بر نداشت، زیرا مسئولان وقت اعتقادی به موضوعاتی از این دست نداشتند و اولویتهای دیگری برایشان مطرح بود و ساز و کار مدیریتی و اجرایی کارها نیز فعال نشده بود. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، موضوع کیفیت سوخت و آلودگی هوا به موضوعات مهم و کلیدی مورد نظر رئیس جمهوری بدل شد. البته من این نکته را نیز ذکر کنم که متاسفانه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که از سال 1379  آغاز شد در دولت نهم و به طور خاص در سال 85 کاملا تعطیل شد و هیچ کدام از الزامات آن محقق نشد و ما کماکان یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا را داشتیم، در حالی که مسئولان شهر آلوده‌ای همچون مکزیکوسیتی با اجرای برنامه‌های صحیح و کارآمد، همزمان با شروع فعالیتهای ما در زمینه کاهش آلودگی هوا، توانستند در ظرف مدت کوتاهی هوای سالم و پاکی را به مردم خود هدیه دهد.

معصومه ابتکار/رئیس سازمان محیط زیست 11

با روی کار آمدن دولت یازدهم شما موضوع آلوده بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها را با مهندس زنگنه هم مطرح کردید، در زمانی که این مسئله از طرف شما به وزیر نفت اعلام شد واکنش وی نسبت به این موضوع چه بود؟

خوشبختانه مهندس زنگنه وزیر نفت کشورمان پیشینه همکاری خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست ـ چه در حال حاضر و چه در سالهای گذشته ـ دارد و بنده با ذهیت وی کاملا آشنا هستم. وی فردی با درایت بوده و نگاهی کارشناسی به مسائل دارد و در وزارت نفت نیز در سالهای گذشته در اجرای استانداردهای محیط زیست، کاهش آلودگیها، استانداردهای بخش پتروشیمی و مجتمعهای پتروشیمی نقش ممتاز و بی‌نظیری داشت، هرچند در ابتدای روی کار آمدن دولت با مشکلاتی مواجه بودیم و البته وزیر نفت نیز در خصوص حذف بنزین پتروشیمی با مشکلات متعددی مواجه بود اما از اصلاح کیفیت سوخت بخوبی استقبال کرد.

لذا، در همان ابتدای دولت با مهندس زنگنه مکاتبه کرده و از وی خواستیم تا در مورد تولید سوخت در پتروشیمی‌ها تجدید نظر کند که البته وی نیز پذیرفت که این نوع سوخت آلاینده بوده و برای سلامتی زیان آور است و دستور توقف تولید سوخت در پتروشیمی‌ها نیز توسط وی صادر شد.

یکی از انتقادات وارده به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نکردن اسناد و مدارک سرطانزا و آلوده بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌هاست، واقعا شما هیچ مدرکی تحویل کمیسیون بهداشت و درمان و انرژی نداده‌اید؟

اسناد و مدارک آلاینده و سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی به صورت گزارش به طور کاملا شفاف به کمیسیونهای انرژی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و همه مراکز مرتبط با این موضوع ارائه شده است. این که گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط زیست هیچ‌گونه اسناد و مدارکی در مورد آلوده بودن سوخت تولیدی پتروشیمی ارائه نداده است، بهانه جویی بیش نیست و برخی افراد در پی ابهام آفرینی در مورد این مسئله هستند.

آیا نمی‌توان اسناد و مدارک آلوده بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها را منتشر کرد؟

اسناد و مدارک را می‌توان منتشر کرد اما این اسناد بسیار متعدد و پراکنده بوده و از تک تک آنها نمی‌توان نتیجه گرفت. باید از جمع آنها نتیجه‌گیری کرد. از جمع اسناد و مدارک می‌توان به این نتیجه رسید که سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها سرطانزاست.

منتقدان توقف سوخت تولیدی پتروشیمی معتقدند اگر بنزن این محصول بالاست چرا ایران به صادرات این محصول روی آورده است، لذا برخی در مورد آلاینده بودن و یا سالم بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها دچار شک و تردید شده‌اند، در این خصوص نظرتان چیست؟

مرجع تشخیص سرطانزا بودن بنزن، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاههای مرتبط بوده و همه نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند. برای ما موضوع آلوده و سرطانزا بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها کاملا روشن و آشکار است که جا دارد در اینجا از تلاشهای وزارت نفت برای حذف سوخت تولیدی پتروشیمی از چرخه سوخت تشکر و قدردانی کنیم. براساس سنجشها و آزمایشهای سازمان حفاظت محیط زیست، هم اکنون سوخت تولیدی پتروشیمی یکی دو ماه است که در کل کشور توزیع نمی‌شود که این موضوع اتفاق مهمی بوده است.

با توجه به این که گفته می‌شد 8 درصد بنزین موجود در کشور سوخت تولیدی پتروشیمی‌هاست، این موضوع چقدر در پیدایش و بروز سرطانها در کشور تاثیر داشته است؟

مرجع تشخیص علل و عوامل افزایش سرطان در کشور سازمان حفاظت محیط زیست نیست، اما در این که کیفیت هوا در سالهای 89 و 90 در شهرهای بزرگ بویژه تهران شرایط نامطلوبی را به دلیل استفاده از سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها تجربه کرد، برای هیچکس قابل انکار نیست.

آیا بروز بیماریها و افزایش آلودگی هوا مرتبط با سوخت تولیدی پتروشیمی‌هاست و یا این که کلا سوخت ما کیفیت نازل و پایینی دارد؟

در این مورد سازمان بهداشت جهانی دو ماه گذشته گزارشی منتشر و اعلام کرد که آلودگی هوا از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و از هر 7 مورد مرگ و میر، یک مورد آن مربوط به آلودگی هواست، این گزارش خیلی تکان دهنده بود. سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کرده است که ذرات ناشی از سوخت گازوئیل نیز می‌تواند عامل اصلی سرطان در افراد باشد.

گام نخست برای کاهش آلودگی هوا با توقف تولید سوخت در پتروشیمی‌ها صورت گرفت، چه اقدامات دیگری برای مقابله با آلودگی هوا آغاز کرده‌اید، همکاری شما با وزارت نفت، شهرداریها و خودروسازان به چه نحو است؟

مقابله با آلودگی هوا کاری میان بخشی است و 16 ارگان و کارگروه در این موضوع نقش دارند، لذا این سازمان ساز و کار مدیریتی و پویا برای مقابله با آلودگی هوا تعریف کرده و همچنین کارگروههای ملی و استانی نیز فعالیتهای خود را درباره این موضوع انجام می‌دهند. هر شهر آلوده کشور برای خود کارگروه و ارگان مربوط به خود را دارد که برنامه خاص خود را برای مقابله با آلودگی هوا انجام می‌دهند. برنامه دولت برای کاهش آلودگی هوا دقیق و کارشناسی است و همه ارگانها از جمله وزارت نفت،خودروسازان، نیروی انتظامی، شهرداریها و غیره در این برنامه دارای تکالیفی هستند که همه این برنامه‌ها زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی خواهد شد.

از چه زمانی می‌توانیم آثار برنامه‌های دولت را برای کاهش آلودگی هوا  مشاهده کنیم؟

گام نخست در مورد کاهش آلودگی هوا که همان حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها بود توسط دولت برداشته شد که البته توزیع گازوئیل با گوگرد پایین نیز از دیگر گامهایی است که می‌تواند به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بینجامد. دراین خصوص نیز خودروسازان متعهد شده‌اند  در 6 ماه نخست سال محصولات خود را با استانداردهای یورو4 منطبق کنند، لذا بعد از پایان این مهلت که دو ماهی نیز به پایان آن مانده، نمی‌توانند خودروهای تولیدی خود را شماره‌گذاری کنند.

سازمان حفاظت محیط زیست چقدر قدرت اجرایی دارد که با خودروسازانی که تولیدشان براساس استاندارد نیست برخورد کند؟

مبنای قدرت اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست قانون خواهد بود، و بخش دیگر نیز مربوط به تعامل با خودروسازان است، در سالهای گذشته که تصدی سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده داشتم با کمک مهندس جهانگیری که در آن زمان وزیر صنایع و معادن بود توانستیم خط تولید خودرو پیکان را متوقف کنیم، هرچند فشارهای زیادی بر ما وارد شد، بنابراین، این دوره هم آمادگی داریم تولید خودروهایی را که از لحاظ استاندارد در حد مطلوبی نیستند متوقف کنیم. خودروسازان کشور به یقین برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی به رعایت استانداردهای لازم در تولیدات خود نیاز دارند.

هشت سال پیش با حمایت مالی وزارت نفت پیکان از رده خارج شد، آیا ممکن است در حال حاضر خودروی مانند پراید که کیفیت قابل قبولی ندارد و سوخت بالایی مصرف می‌کند، از رده خارج شود؟

همان طور که تولید پیکان به دلیل نداشتن استانداردهای لازم متوقف شد، ممکن است در آینده‌ای نزدیک هر خودروی که استاندارد لازم را نداشته باشد،  به سرنوشتی همانند پیکان دچار شود.

معصومه ابتکار/رئیس سازمان محیط زیست 8

آیا سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای برای تولید و گسترش خودروهای کم مصرف دارد؟

ما برنامه مشترک خود را با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت وزارت نفت تنظیم کرده‌ایم. قرار شده بعد از تایید نهایی این برنامه به شکل یک تفاهمنامه مشترک امضا شود، این تفاهمنامه مولفه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها می‌تواند در مورد تولید و ساخت خودروهای کم مصرف باشد.

مهم این است که ما بتوانیم براساس این برنامه به هدف‌گذاریهایمان برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا، با همکاری وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و وزارت بهداشت و رسانه‌ها و مردم دست پیدا کنیم.

 روزانه 10 میلیون لیتر بنزین یورو4 وارد کشور می‌شود، آیا این سازمان بررسیهایی بر روی بنزین وارداتی و تولیدی داشته است؛ با توجه به این که گفته می‌شود سازمان ملی استاندارد متولی نظارت بر کیفیت سوخت کشور است؟

هرچند ممکن است سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خوبی با سازمان ملی استاندارد داشته باشد، اما براساس قانون، بررسی کیفیت سوخت کشور بر عهده سازمان محیط زیست است.

براساس چه مصوباتی استانداردهای سوخت از طرف شما رصد می‌شود؟

سازمان حفاظت محیط زیست براساس استانداردهای مصوب داخلی شورای عالی محیط زیست و همچنین مصوبات دولت، موضوع استاندارد سوخت کشور را پایش و کنترل خواهد کرد، در این موارد دولت مصوبه‌ای درباره  استاندارد یورو و استانداردهای اتحادیه اروپا دارد. چه سوختی که وارد کشور می‌شود و چه سوختی که تولید می‌شود باید براساس استانداردهای جهانی باشند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز کیفیت سوخت را رصد خواهد کرد.

رصد کیفیت سوخت کشور آغاز شده است؟

بله. فکر می‌کنم یک یا دو نوبت این رصد و سنجش انجام شده و اندازه‌گیریها را انجام داده‌ایم، ما در این زمینه برنامه‌ریزیهای خوبی انجام داده‌ایم و این رصد  کماکان ادامه خواهد یافت.

این مساله در مورد کیفیت پالایشگاهها نیز صادق است؟

سازمان حفاظت محیط زیست کیفیت سوخت پالایشگاههای کشور را  رصد کرده و این کار مرحله به مرحله انجام می‌شود که فکر می‌کنم هر یک یا دوماه یکبار این سنجش انجام خواهد شد.

با فرا رسیدن فصل سرما و بحث وارونگی هوا،  انتقادات از عملکرد شما تشدید می‌شود، با توجه به این که نیروگاهها در این فصل از سال به دلیل افزایش مصرف خانگی گاز بیشتر به استفاده از سوخت مایع رو می آورند، بنابراین با مشکل افزایش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد. تدبیر سازمان حفاظت محیط زیست برای این که با مشکل آلودگی هوا همانند آنچه در سالهای گذشته با آن مواجه بودیم روبرو نشویم، چیست؟

 کارخانه ها و بیشتر از آنها نیروگاهها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، یقینا مازوت یک سوخت غیر استاندارد است، میزان آلایندگی آن بسیار بالاست، نیروگاهها زمانی که مازوت مصرف می‌کنند میزان خیلی زیادی از آلودگی گوگرد و ترکیبات آروماتیک و ذرات معلق را در هوا منتشر می‌کنند، از نظر ما این کار کاملا خارج از استاندارد است، اما متاسفانه به دلایل مختلف از سالهای قبل استفاده از مازوت تداوم یافته است.

الان هم به دلیل عقب ماندگیهایی که در بخش گاز و نیروگاهها وجود دارد از مازوت استفاده می‌شود که این موضوع باعث می‌شود ما در زمستان نگرانی عمیقی در مورداین موضوع داشته باشیم، برای همین منظور کارگروه دائمی میان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و نفت، بویژه بحث مازوت و نیروگاهها و کارخانه ها تشکیل شده است. مصرف مازوت توسط نیروگاه یا کارخانه ها ممنوع خواهد بود، کلا مازوت با این کیفیت و با این شرایط دیگر نباید به عنوان سوخت مصرف شود، یا باید گوگرد آن گرفته شود و آلودگی آن کاهش یابد و یا این که فکر دیگری برای آن بشود.

مذاکرات شما با وزارت نفت در این خصوص چگونه بوده است؟

همکاری وزارت نفت در این خصوص مناسب بوده و ما تلاش می‌کنیم یک شرائط منطقی در مصرف سوخت مازوت ایجاد شود تا شهرهای بزرگ آسیب کمتری از آلودگی ناشی از آن ببینند. البته براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مازوت به گونه‌ای مصرف می‌شود تا مشکلی برای زمستان و آلودگی ناشی از آن ایجاد نشود.

می‌توانیم انتظار داشته باشیم امسال تهران در فصل پاییز و زمستان با تعطیلی‌های مکرر به دلیل آلودگی هوا مواجه نشود؟

اگر همین بنزین و گازوئیل یورو4 در تهران عرضه شود یقینا دشواریهای زمستان سالهای 90، 91 و 92 تکرار نخواهد شد، اما نمی‌توانم ادعا کنم شرایط کاملا مساعد خواهد شد و کیفیت مطلوبی برای شهر تهران به وجود خواهد آمد زیرا تحقق این امر نیازمند توسعه حمل ونقل عمومی، خروج خودروهای فرسوده و رعایت سایر مولفه‌های مربوط به کاهش آلودگی هواست. در واقع ما به یک دوره زمانی چهار ساله نیاز داریم تا بتوانیم شرایط کیفیت هوای شهر تهران را بهبود بخشیم، اما همین حذف دو ماده خطرناک در سوخت یعنی بنزن و آروماتیک و همچنین کاهش میزان گوگرد در گازوئیل اتفاق بزرگی بوده که تا به امروز رخ داده است. خوشبختانه کارگروه ملی و استانی طرح کاهش آلودگی هوا به طور مستمر تشکیل جلسه داده و در هر شهر این کارگروه فعالیتهای خود را ادامه می‌دهد.

معصومه ابتکار/رئیس سازمان محیط زیست 2

با توجه به این که بعید به نظر می‌رسد هجمه‌ها و انتقادات نسبت به موضع شما درباره آلوده بودن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها به این زودیها به پایان برسد، آیا همچنان از موضع سازمان حفاظت محیط زیست در این ارتباط حمایت می‌کنید؟

تهدیدات رسانه‌ای و دیگر تهدیدها، تخریبها و تهمتها نباید مسئولانی را که براساس یک برنامه و تکالیفی کار می‌کنند و پیش می‌روند، متزلزل و یا نگران کند، ما باید کار خود را انجام دهیم. برای ما سلامت مردم، سلامت محیط زیست، ارتقا و بهبود شاخصهای محیط زیست تکلیف قانونی است و باید بر این اهداف خود ایستادگی کنیم. در این مسیر موانع و دشواریهایی وجود دارد، اما باید وظیفه خود را انجام دهیم، ما وامدار مردم هستیم، مردم هم انتظار دارند این دولت برای سلامتی آنها گام بردارد، بنابراین اگر در این مسیر صدمه‌ای به ما وارد شود این چاشنی کار است.

آیا پیش بینی می‌کردید که این همه مورد هجمه قرار بگیرید؟

شاید بخشی از هجمه‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست قابل پیش بینی بود، ولی به هر حال اگر در این مناسبات اختلاف نظری هست، انصاف و اخلاق باید رعایت شود، اخلاق و انصاف اگر رعایت شود تفاوت دیدگاه اشکالی ندارد، مشکلی نیست که مجلس از ما سئوال کند و اطلاعات بخواهد، مشکل آنجا آغاز می‌شود که مسئله به اتهام زنی، تخریب، جنجال آفرینی و ابهام آفرینی می‌انجامد. ما باید با مردم روراست باشیم، یکی از تعهداتی که دولت یازدهم دارد و رئیس جمهوری روی آن تاکید دارد این است که ما سعی کنیم خلاف حقیقت و خلاف واقع نگوییم و ایشان تاکید دارند که آمار دروغین به مردم ارائه نشود. اگر هم گفته می‌شود که در دوره گذشته چه اتفاقاتی افتاده، این از بابت تخریب دوره گذشته نیست،  از بابت شفاف سازی وضعی است که طی شده، مردم باید بدانند که چه روندی طی شده و چه اتفاقاتی رخ داده است و الان در چه شرایطی قرار داریم، گذشته نیز باید برای مردم شرح داده شود، این که چه بوده و الان در چه شرایطی قرار داریم.

مشارکت مردم در همه برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست بسیار مهم است، ما اگر توسعه حمل و نقل عمومی را نداشته باشیم هرگز نمی‌توانیم به آن استانداردهای مورد نظر در بحث کیفیت هوا برسیم، مهمترین مسئله برای ما همراهی و درک مردم است و این که مردم بدانند وقتی در کلانشهری همچون تهران زندگی می‌کنند خودرو شخصی‌شان باید بیشتر برای مسافرتها و میهمانیها مورد استفاده قرار گیرد. شهروندان باید سعی کنند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و خودرو شخصی را برای کار و برنامه روزانه خود راهی خیابانها نکنند، چون واقعا ظرفیت شهرها محدود است، این حس مشارکت همگانی در استفاده نکردن از خودرو شخصی باید در افراد نهادینه شود. در واقع استفاده از حمل و نقل عمومی کمک به محیط زیست است که باید به یک شان اجتماعی بدل شود. البته حمل و نقل عمومی نیز باید اعتماد مردم را جلب کند، مردم اعتماد کنند که اتوبوس، مترو و غیره بموقع و سر وقت به ایستگاه می‌رسد، امن و ایمن است و می‌توانند به راحتی از این وسایل همگانی استفاده کنند.

گفتگو از نگار صادقی و سید مجتبی جلالی پروین

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *