// // توسعه صنعت گاز نقطه پایان ندارد - نفتاب
نفتآب
نفتآب

توسعه صنعت گاز نقطه پایان ندارد

 به گزارش خبرنگار شانا هم اکنون حدود ٩٠ درصد جمعیت کشور در قالب ٢٢ میلیون و ۵٨۵ هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و براساس برنامه ریزیها و استفاده از منابع بند “ق” تبصره دو قانون بودجه سال 93 و دیگر منابع آن در سال 94، ضریب نفوذ گاز تا کمتر از سه سال آینده به صددرصد خواهد رسید.

همزمان با توسعه فازهای پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز، توسعه زیرساختهای گازرسانی به شهرها، روستاها و واحدهای صنعتی نیز از سوی شرکت ملی گاز ایران پیگیری و اجرایی شده است.

همزمان با هفته دولت سال 93، پروژه گازرسانی به ٩ شهر کشور با بیش از ١٢ هزار خانوار و ٧٧٣ روستا با بیش از ٧۶ هزار و ٧٠٠ خانوار انجام و عملیات اجرایی گازرسانی به سه شهر و ٢٩۶ روستای کشور نیز آغاز شد.

افزون بر گازرسانی به شهرها و روستا، بهره برداری از 18 جایگاه سی ان جی و آغاز گازرسانی به دو جایگاه؛ همچنین اتصال 239 واحد صنعتی نیز با هدف کاهش مصرف بنزین و سوختهای مایع اجرا شد.

بهره برداری از خط دهم سراسری و 10 واحد تاسیسات تقویت فشار در حالی در سال 93 اجرایی شد که شرکت ملی گاز ایران با توجه به محدودیتهای بین المللی با کمبود منابع مالی روبرو بود ولی با استقرار انضباط مالی در ساختار شرکت توانست برنامه های تعریف شده را برای افزایش رفاه مردم  اجرایی کند.

توسعه گازرسانی در شهرها در سال دوم دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از اولویتهای اساسی پیگیری شد و همزمان با هفته دولت سال 94، پروژه گازرسانی به ١۵ شهر با حدود ٣٠ هزار خانوار به بهره برداری رسید و عملیات گازرسانی به ١٨ شهر با ٢٧ هزار و ۴۵٢ خانوار نیز آغاز شد.

از سوی دیگر با هدف محرومیت زدایی در روستاها، از پروژه گازرسانی به یکهزار و 141 روستا با بیش از ١٢۴ هزار خانوار بهره برداری و عملیات گازرسانی به یکهزار و 854 روستا با بیش از ١٨٧ هزار و ٨٠٠ خانوار آغاز شد.

براساس برنامه ریزیهای انجام شده، تا سه سال آینده، ٢,٣ میلیون خانوار باقیمانده فاقد گاز با اعتبار ۴.٨ میلیارد دلار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده و ضریب نفوذ گاز در کشور به صددرصد می رسد.

نگاهی گذرا به فعالیتهای شرکت ملی گاز ایران در دو سال گذشته نشانگر توسعه بی سابقه زیرساختهای گازرسانی در مدت زمان یادشده است و با تداوم روند پیش رو و ایجاد زیرساختهای تعریف شده شاهد شکوفایی این صنعت در سالهای آینده خواهیم بود.

 

مهدی مهرابی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *