// // ترامپ و برنامه های تولید اوپک - نفتاب
نفتآب
نفتآب

ترامپ و برنامه های تولید اوپک

به گزارش شانا، ترامپ که در ماه ژانویه به طور رسمی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را از باراک اوباما تحویل خواهد گرفت، اعلام کرده است که می‌خواهد وابستگی آمریکا به واردات انرژی، همچنین موانع عملیات حفاری در زمین‌های فدرال آمریکا را از بین ببرد و این یعنی این که بازار جهانی نفت با مازاد عرضه بیشتر و قیمت باز هم پایین تر نفت روبه‌رو خواهد شد؛ دو عاملی که اعضای اوپک در نشست غیررسمی ماه سپتامبر خود در الجزایر درباره آنها توافق کردند که سطح تولید را محدود کنند تا شاید بتوانند قیمت‌ها را حفظ کنند و از افت بیشتر قیمت نفت در بازار بکاهند.

برنامه‌های ترامپ در زمینه انرژی می‌تواند، افزایش سهم تولید کنندگان نفت خام آمریکا در بازار این کشور بینجامد که این موضوع نیز نگرانی زیادی برای اعضای اوپک در پی خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران، موسسه‌‌ سای انرژی (Esai Energy)، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به صورت نامحسوس توازن قدرت در بازار نفت را تغییر خواهد داد.

به گفته آنها، ترامپ که بیشتر به دنبال رونق کسب و کار مردم آمریکاست، تولید نفت این کشور را افزایش خواهد داد، اجازه احداث خطوط لوله انتقال جدید را صادر خواهد کرد، مالیات شرکت‌ها را کاهش خواهد داد و در نهایت آمریکا را به عنوان حریفی جدی تر در بازار نفت مطرح خواهد ساخت. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که افت قیمت نفت پس از انتخاب ترامپ، انگیزه‌ بیشتری به اعضای اوپک برای حصول یک توافق در دیدار چند هفته دیگر خود خواهد داد ولی ممکن است دیگر این توافق کارساز واقع نشود.

قرار است اعضای اوپک در تاریخ ۳۰ نوامبر در وین اتریش گرد هم جمع شوند و توافق غیر رسمی خود را که در الجزیره به آن رسیدند، نهایی سازند.

پس از انتشار خبر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، قیمت نفت در بازار‌های جهانی به طور میانگین نزدیک به ۳ درصد کاهش یافت. این افت قیمت در حالی اتفاق افتاد که معامله گران شرایط بازار را تحت ریاست جمهوری ترامپ مورد ارزیابی قرار می‌دادند.

به گفته تیم کورتنی، مدیر بخش سرمایه‌گذاری موسسه مشاوران Exencial Wealth، فعالیت‌های بازار نفت نشان می‌دهد که بخش انرژی قابلیت تاثیرپذیری زیادی دارد.

کورتنی گفت: بازار نشان می‌دهد که مقررات دست و پا گیر موجود در بخش انرژی و نیز هزینه‌های تولید نفت کاهش خواهد یافت و شرکت‌های آمریکایی قادر خواهند بود تا نفت خام را با صرف هزینه‌های کمتری تولید کنند. در این صورت فشار روی تولید کنندگان اوپک باز هم بیشتر خواهد شد.

این مشاور سرمایه‌گذاری معتقد است اوپک برای این که بتواند با این افت احتمالی قیمت نفت در بازار مقابله کند، باید بیشتر از اینها به فکر کاهش عرضه در بازار باشد؛ در غیر این صورت قیمت‌ها باز هم افت خواهد داشت.

همچنین به اعتقاد اقتصاددانان، اگر ترامپ تصمیم بگیرد وارد رقابت تجاری با کشورهای دیگر شود، قیمت نفت باز هم می‌تواند افت بیشتری را تجربه کند.

آناس الحاجی، کارشناس مستقل مسائل انرژی و مدیرعامل سابق موسسه مدیریت سرمایه انرژی NGP می‌گوید: این ترس وجود داشت که پیروزی ترامپ در انتخابات رکود را به بازار بیاورد و اگر چنین شود و بازارهای مالی و کالا دچار رکود شوند، حتما فشار روی اوپک هم بیشتر خواهد شد تا کاری برای مقابله به مسائل پیش رو انجام دهد.

تنها چیزی که احتمالا سبب شود که اوپک هیچ کاری در این شرایط نکند، مبارزه برای حفظ سهم بازار در مقابل قیمت پایین نفت خواهد بود.

اگر اوپک تولید خود را بکاهد و قیمت نفت را افزایش دهد، این کار تنها منجر به تقویت بخش تولید نفت آمریکا و در نتیجه افزایش توان رقابت صنعتی خواهد شد که اکنون حمایت کامل رئیس جمهور و کنگره جمهوری خواه این کشور را نیز در کنار خود خواهد داشت.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۲ درصد  (9/4 میلیون بشکه در روز) از کل تولید نفت خام آمریکا را تولیدکنندگان شیل اویل راهی بازار کردند. همچنین  نشریه پلتس اعلام کرده که تولید نفت اعضای اوپک در ماه اکتبر امسال به ۳۳ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

به گفته کارشناسان، دلیل این‎که اوپک تاکنون تولید نفت خام خود را بالا نگه داشته، نگرانی از ورود تولیدکنندگان غیر عضو مانند آمریکا به بازار و افزایش سهم بازار آنها بوده است.

اما به نظر می‌رسد اوپک  هم سهم بازار را به آمریکا واگذار کرده و هم قیمت نفت هنوز به سطوح مورد نظر تولید کنندگان نرسیده است.

سیاست‌های ترامپ در بخش انرژی آمریکا به یقین سبب کاهش هزینه‌های تولید شرکت‌های آمریکایی خواهد شد و این یعنی حضور بیشتر آمریکا در بازار نفت و کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها که در نشست آتی اوپک، باید در سیاست گذاری و تقسیم های آن به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *