// // تحولات مربوط به تأمین امنیت گازی جهان در هفته گذشته - نفتاب
نفتآب
نفتآب

تحولات مربوط به تأمین امنیت گازی جهان در هفته گذشته

به گزارش خبرنگار شانا، تلاش قطر برای آغاز برداشت از میدان گازی جدید، تصمیم انی برای افزایش تولید میدان گازی در مصر، اعطای امتیاز اکتشاف و تولید به شرکت‌های گازی در نروژ، اعلام آمادگی ترکمنستان برای ارسال گاز به اروپا، کوشش چین برای افزایش تولید داخلی گاز و پیش بینی اتمام پروژه خط لوله گاز ترک استریم تا سال 2019 میلادی از مهم ترین تحولات گازی جهان در هفته گذشته بود که هدف آن پیشبرد تأمین امنیت گازی جهان بوده است.

مهمترین تحولات گازی جهان در هفته گذشته

قطر به منظور تأمین تقاضای رو به افزایش انرژی در داخل این کشور، تولید گاز پروژه «برزان» را در ماه نوامبر امسال آغاز می‌کند. این طرح که شرکت «رأس گاز» توسعه و بهره برداری آن را بر عهده دارد و حاصل سرمایه گذاری مشترک میان شرکت‌های قطر پترولیوم و اکسون موبیل آمریکا است، قرار بود سال 2014 میلادی تولید آن آغاز شود.

شرکت انرژی انی ایتالیا قصد دارد تولید روزانه میدان گازی «نورس» را در دلتای نیل واقع در منطقه ساحلی بالتیم مصر از 700 میلیون فوت مکعب به یک میلیارد فوت مکعب در آغاز سال 2017 میلادی برساند. برپایه گزارش منابع خبری، حفاری و توسعه اخیر چاه‌های این میدان گازی نشان داده است که تولید آن می‌تواند از میزان پیش بینی شده، یعنی 700 میلیون فوت مکعب، بیشتر باشد.

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ، از برگزاری بیست و چهارمین دور صدور مجوز اکتشاف نفت و گاز میدان‌های فراساحلی این کشور در هفته گذشته خبر داد. این کشور در ماه مه سال جاری میلادی نتیجه بیست و سومین دور صدور مجوز را اعلام کرد و به 13 شرکت مجوز اکتشاف داد.

داده‌های کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین حاکی است که واردات گاز این کشور در ماه ژوئیه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 0.3 درصد کاهش یافت که دلیل آن افت 2.3 درصدی مصرف این سوخت پاک در این مقطع زمانی بوده است. کاهش تقاضای گاز در چین همچنین سبب شد تولید آن در این کشور در ماه ژوئیه امسال دچار 3.4 درصد افت سالانه شود، در حالی که این میزان در نیمه نخست سال جاری میلادی با 2.9 درصد رشد همراه بوده است.

رئیس جمهوری ترکمنستان در سفر هفته گذشته خود به برلین و دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد که این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن آماده ارسال گاز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. وی گفت: یکی از مشکلات فروش گاز این کشور به اتحادیه اروپا کسب رضایت از روسیه و ترکیه است، زیرا ارسال هر محموله گازی از ترکمنستان، باید از دریای خزر و کشورهای ترانزیت مانند روسیه و ترکیه بگذرد. این کشور آسیای مرکزی همچنین در اندیشه صادرات گاز به چین، هند و افغانستان است.

قبرس به منظور انتقال گاز از دریای مدیترانه به مصر از طریق خط لوله، هفته پیش با آن کشور قراردادی امضا کرد. این قرارداد در شهر نیکوزیا، پایتخت قبرس، و با حضور «طارق المولی»، وزیر نفت مصر، و «یورگو لاکوتریپیس»، وزیر انرژی قبرس امضا شد.

شرکت بی پی انگلیس به منظور اکتشاف، توسعه و تولید گاز شیل در چین با شرکت ملی نفت این کشور «سی ان پی سی» قرارداد تولید مشترک امضا کرد. این قرارداد، دومین همکاری از نوع مشارکت در تولید گاز شیل میان این دو شرکت به‌شمار می‌رود. نخستین قرارداد تولید مشترک «بی پی» و «سی ان پی سی» در همین سال و برای منطقه ای به وسعت هزار و 500 کیلومتر امضا شد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، هفته گذشته در ولادی‌وستک گفت: این کشور کار خود را در زمینه ساخت خط لوله گاز ترک استریم به پایان رسانده است و انتقال گاز روسیه به مصرف کنندگان ترکیه تا اواخر سال 2019 میلادی آغاز خواهد شد. پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که گاز روسیه را با عبور از ترکیه و از طریق دریای سیاه، به یونان در جنوب اروپا خواهد رساند.

الکسی اولیوکایوف، وزیر امور توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که بانک های ژاپنی علاقه‌مند به تأمین مالی چند پروژه «ال ان جی» متعلق به شرکتهای نواتک و گازپروم روسیه هستند.

در آخر اینکه افت تقاضای ال ان جی با توجه به ملایم‌تر شدن شرایط آب و هوایی، رهایی نیجریه از اختلال در تولید این سوخت پاک و از سوی دیگر انتظار معامله گران برای اعلام نتیجه دو مناقصه خرید، قیمت آن را در بازار آسیا هفته گذشته با ٢٠ سنت کاهش به پنج دلار و 30 سنت در هر میلیون بی تی یو رساند.

مریم ربیعی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *