// // تحولات بازارهای گاز جهان در هفته ای که گذشت - نفتاب
نفتآب
نفتآب

تحولات بازارهای گاز جهان در هفته ای که گذشت

به گزارش خبرنگار شانا، قیمت گاز در بازار بورس نیویورک در هفته گذشته به جز یک کاهش 1.3 درصدی (3.6 سنت کاهش) در جمعه چهارم تیر (دو دلار و 66 سنت) که به دلیل افزایش غیر منتظره دمای هوا بود، همواره با رشد روبرو بوده، به طوری که روز دوشنبه هفتم تیر با 5.4 سنت افزایش به دو دلار و 72 سنت و در چهارشنبه نهم تیر در پی یک افزایش بی سابقه در سال جاری میلادی به دو دلار و 98 سنت رسید.

قیمت این سوخت در بازار بورس لندن (ان بی پی)، در پی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، بر خلاف دیگر کالاهای معاملاتی در بورسهای گوناگون، افزایش یافت، طوری که قیمت گاز تحویل ماه های ژوئیه و آگوست با حدود 3.3 درصد رشد روبرو بود.

کمیسیون معاملات آتی آمریکا نیز در جمعه هفته ای که گذشت (11 تیر) اعلام کرد که معامله گران با توجه به لزوم افزایش قیمت گاز طبیعی به دلیل کاهش تولید و افزایش تقاضا، برای پنجمین هفته پیاپی، به افزایش تعداد سفارشهای خرید گاز طبیعی در بورس آمریکا روی آوردند.

این کمیسیون روز جمعه (4 تیر ماه) اعلام کرد که معامله گران بازار بورس لندن و نیویورک تعداد قراردادهای خرید گاز طبیعی را در هفته منتهی به هشتم تیر، با 12 هزار و 95 مورد افزایش به 106 هزار و 304 رسانیدند که بیشترین میزان از نوامبر سال 2014 میلادی است.

قیمت ال ان جی در بازار آسیا نیز در هفته ای که گذشت (پنج تیر-11 تیر) به بالاترین میزان خود از ماه فوریه رسید و دلیل آن، افزایش واردات آسیا (واردات ژاپن، تایوان و چین) و بالا رفتن قیمت این سوخت در انگلستان (در پی برگزیت) بود. قیمتهای تک فروشی این سوخت در آسیا در این بازه زمانی به حدود پنج دلار و 50 سنت در هر میلیون بی تی یو رسید که یک سوم بالاتر از پایین ترین میزان آن پس از آوریل 2016 میلادی است.

رونق گرفتن بازار ال ان جی قطریها

قطر که بزرگترین صادر کننده ال ان جی در جهان است به موجب یک قرارداد گازی با آلمان، این سوخت را به مدت هفت سال و نیم به اروپا عرضه خواهد کرد. این کشور همچنین به موجب قراردادی دیگر در 20 سال آینده سالانه یک میلیون تن ال ان جی به پاکستان صادر می کند.

شرکت راس گاز قطر نیز از سال 2017 میلادی سالانه دو میلیون تن ال ان جی به فرانسه صادر خواهد کرد.

گزارش سالانه اوپک در ماه ژوئن سال جاری میلادی نشان داد که تولید گاز قطر در سال گذشته میلادی، با وجود کاهش ذخایر، از 2.5 درصد رشد برخوردار بوده است به طوری که میزان آن از 174 میلیارد و 56 میلیون و 700 هزار متر مکعب در سال ٢٠١۴ به 178 میلیارد و 472 میلیون متر مکعب در سال ٢٠١۵ رسیده است.

بانک ملی قطر پیش بینی می کند که به دلیل کاهش قیمت نفت، بسیاری از پروژه های ال ان جی غیر عملیاتی و بازار این سوخت پاک پس از سال 2020 دچار کمبود عرضه می شود.

بنا بر گزارش این بانک، افزایش قیمت نفت در گذشته که قرارادهای ال ان جی نیز وابسته به آن است، دلیل آغاز به کار بسیاری از پروژه های ال ان جی در جهان بوده است، و انتظار می رود که محصولات این پروژه ها در چند سال آینده وارد بازر شود.

در نتیجه انتظار می رود که تا سال 2020 میلادی بازار به حالت عرضه مازاد باقی بماند، اما از آن جایی که قیمت نفت کاهش یافته است بسیاری از این پروژه ها غیر عملیاتی خواهند شد، بدان معنی که سرانجام تقاضا افزایش خواهد یافت و بازار به توزان می رسد.

تقلای روسیه برای حفظ سهم خود از بازار گاز

روسیه نیز به عنوان دارنده بزرگترین ذخایرگازی در هراس از دست دادن بازار گاز قاره سبز است، زیرا از یک سو کشورهای اروپایی همواره سعی دارند از وابستگی گازی به روسیه رهایی یابند و به فکر ایجاد خط لوله های جایگزینی هستند که گاز کشورهایی چون ترکمنستان را به جای گاز روسیه، به این قاره هدایت کند و از سوی دیگر، گاز آمریکا در سال آینده میلادی به اروپا خواهد رسید و رقیب سر سخت این کشور در قاره سبز خواهد شد.

اگرچه پروژه ترک استریم در سال گذشته میلادی متوقف شد، موسکو همچنان به دنبال یافتن خط لوله احتمالی به یونان و ایجاد پروژه نورد استریم-2 است تا از مسیر دریای بالتیک گاز خود را به اروپا برساند.

گزارشهای حاکی است که گازپروم قصد دارد برای داشتن سهم بیشتری از بازار اتحادیه اروپا با آمریکا مبارزه کند و حتی دست یاری به سوی ایالتهای شوروی سابق دراز کند.

لهستان به منظور اجرای بخشی از برنامه کلی قطع وابستگی گازی به روسیه، یک قرارداد بلند مدت را با شرکت قطرگاز امضا کرده است و نخستین محموله ال ان جی خود را 28 خرداد ماه، از آن کشور خریداری کرد.

این کشور اکنون نیازهای گازی خود را به طور عمده از شرکت گازپروم روسیه خریداری می کند اما ساخت اولین پایانه ال ان جی و خط لوله به نروژ به این کشور کمک خواهد کرد تا در واردات خود تنوع سازی کند، همچنان که این کشور همچنین تصمیم دارد که به یک هاب معاملاتی گاز طبیعی منطقه ای بدل شود.

لهستان پس از دریافت اولین محموله تک فروشی ال ان جی نروژ و خرید 206 هزار متر مکعب گاز از شرکت قطر گاز، در هفتم تیر سال جاری میلادی اعلام کرد که در ماه ژوئیه هیچ برنامه ای برای خرید ال ان جی ندارد و منتظر فرصتهای جذابتر در این بازار است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت الجزایر (سوناتراک) اعلام کرد که این کشور دوره رکورد تولید نفت و گاز را پشت سر گذاشته و اکنون زمان افزایش تولید فرارسیده است. براساس همین گزارش، تولید گاز الجزایر از 128 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب در سال 2015 میلادی، به 132 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب در سال جاری میلادی می رسد و این مقدار در سال 2014 میلادی 130 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب بوده است.

انفجارهای بی تلفات

طبق گزارشها، در هفته گذشته دو انفجار در حوزه های گازی آمریکا روی داد. حادثه نخست در نیمه شب سه شنبه هشتم اتفاق افتاد. این انفجار در تأسیسات گازی شرکت بی پی آماکو در نزدیکی اتوبانهای 90 و 63 شهرستان جکسون در ایالت میسیسیپی آمریکا رخ داد و دلیل آن هنوز مشخص نشده است.

حادثه دوم در پی برخورد یک اتوموبیل با خط لوله گاز در تأسیسات گازی «دی تی یی انرژی» در میرویندل، حومه شهر دیترویت واقع در ایالت میشیگان آمریکا روی داد که به دلیل انفجار و آتشسوزی، صدها نفر صبح روز شنبه (12 تیر ماه) خانه های خود را به سرعت تخلیه کردند.

در هیچ یک از این دو حادثه مجروحی گزارش نشده است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *