// // بازگشت جمهوری خواهان و تاثیر آنها بر بازار نفت - نفتاب
نفتآب
نفتآب

بازگشت جمهوری خواهان و تاثیر آنها بر بازار نفت

 به گزارش خبرنگار شانا، درست در روزهایی که قیمت نفت در بازارهای جهانی روند نزولی در پیش گرفته است، جمهوری خواهان آمریکا بار دیگر بر مسند قدرت بازگشتند تا شرایط را برای بازگشت دوباره قیمت نفت به سطوح بالا فراهم کنند، شواهد آماری نشان می دهد حزب مقابل، دموکراتها علاقه ای به قیمتهای پایین نفت ندارند.

بر اساس شواهد آماری جمهوری خواهان امریکا وقتی بر مسند قدرت می نشینند علاقه مند خواهند بود در رابطه با بازار نفت به گونه یی رفتار کنند که قیمت نفت در دامنه یی بالاتر از دوره دموکراتها قرار گیرد، چرا که تعداد زیادی از آنها یا در صنعت نفت حضوری فعال دارند یا مورد حمایت موثر فعالان صنعت نفت امریکا برای انتخابات بعدی هستند.

البته بسیاری از کارشناسان این فرضیه را پذیرا نیستند. نرسی قربان، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی فرضیه طرح شده را توهم توطئه می داند و معتقد است: سیاستهای احزاب امریکا در ارائه راهکار برای تولید و مصرف انرژی متفاوت است ولی این به معنای چنین نتیجه گیری نیست.

مهدی عسلی، کارشناس نفت هم پیش از این در این زمینه به شانا گفته بود: قیمت نفت بیشتر از هر چیزی تحت تاثیر عرضه و تقاضا است تا روی کار بودن احزاب مختلف در آمریکا و یا اروپا. البته او نیز معتقد است دولت امریکا برای تشویق سرمایه گذاری و تولید منابع تازه نفت و گاز در آن کشور و کاهش وابستگی خود به خاورمیانه از کاهش قیمت نفت به زیر 70 دلار که تولید نفت شیل را غیر اقتصادی می کند، حمایت نمی کند.

 او می گوید: شواهدی مبنی بر این که احزاب آمریکا بتوانند مستقیما قیمت نفت را تعیین کنند وجود ندارد. آمریکا می تواند به دوستان عرب خود توصیه کند با مدیریت عرضه نفت خود قیمت نفت را در سطح مورد نظر نگه دارند ولی شواهدی برای این کار وجود ندارد و این که کشورهای عربی تولید کننده نفت از این توصیه پیروی کنند به مصالح اقتصادی و سیاسی خود آنها نیز ارتباط دارد. 

عسلی تصریح می کند: ممکن است برخی ادعا کنند که در دوره دموکراتها سیاستهای پولی دولت امریکا موجب پایین ماندن نرخهای بهره شده و در نتیجه قیمت مواد اولیه از جمله نفت را بالا نگه داشته است. اما به نظر می رسد در شرایط حاضر اگر حزب جمهوریخواه نیز بر سر کار بود چاره های جز اتخاذ همین سیاستهای اقتصادی که دموکراتها آن را انجام دادند، نداشت و این سیاستهای اقتصادی ویژه حزب دموکرات نیست.

اگرچه نگاه کارشناسان در باره تاثیر سیاستهای جمهوری خواهان در بالا رفتن قیمت نفت در سالهای پیش از 2009 قابل تامل است اما بررسی عملکرد جمهوریخواهان در دوره ای که قدرت در اختیار آنها بود، نشان می دهد که قیمت نفت در دوره آنها به بالاترین سطح رسید و پس از آن و در زمان دموکراتها روند نزولی در پیش گرفت.

به عبارتی حامیان مالی جمهوری خواهان بویژه طی دوره 2007 و 2008 (تا پایان سال 1386) از اواخر دوره حضورشان بر مسند قدرت به کامل ترین شکل استفاده کردند و با سیاستهایی که از سوی آنها اعمال شد قیمت نفت در آن مقطع به بالاترین سطوح خود در عمر 150 ساله صنعت نفت رسید.

با این ترتیب به نظر می رسد با آمدن دوباره جمهوری خواهان و با توجه به روحیه جنگجویانه آنها و احتمال مداخلات نظامی در منطقه خاورمیانه باید منتظر کاهش بیشتر عرضه از منطقه خاورماینه و بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و افزایش دوباره قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. امری که می تواند با افزایش مجدد قیمتها رونق شیلهای نفتی آمریکا و در ادامه کاهش وابستگی این کشور به نفت خاور میانه را در پی داشته باشد.

گزارش: رویاخالقی

 

 

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *