// // اجرای درست هدفمندی یارانه ها، نیاز امروز اقتصاد ایران - نفتاب
نفتآب
نفتآب

اجرای درست هدفمندی یارانه ها، نیاز امروز اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگار شانا قانون هدفمندی یارانه ها با وجود  همه مشکلات پیش روی خود  و کسب دستاوردهای ارزشمند آخرین روزهای فاز یک خود را سپری می کند و بزودی گام نهایی برای اجرایی کردن فاز دوم برداشته شده و این قانون به مرحله اجرا درخواهد آمد.

آخرین روزهای آذر ماه سال 89 بود که فاز یک قانون هدفمندی یارانه ها در چارچوب طرح تحول اقتصادی آغاز شد و آمارها حاکی از آن است که این طرح ملی باوجود کاستی های ویرانگر مدیریت اجرایی گام نخست را محکم برداشت.

به زعم کارشناسان اقتصادی این قانون هرچند در اجرا با چالشهای زیادی روبرو بود و پرداخت نقدی یارانه ها توسط دولت دهم به رسیدن آن به اهداف اساسی اش لطمه زد و حتی از جهاتی به ضد خود بدل شد، با این همه باتوجه به منطق مصوبات و نیز استحکام قانون، توانست در مرحله نخست اجرای خود  عملکرد به نسبت مطلوبی در پی داشته باشد. طرح تحول اقتصادی و به طور مشخص فاز یکم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را بسیاری از تحلیلگران اقتصادی کشور یک جهش اقتصادی تلقی می‌کنند و همکاری دولت و مجلس را برای هر چه دقیق‌تر اجرا شدن این طرح ملی یکی از عوامل مهم در موفقیت هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند.

 آمارهای اعلام شده از سوی متولیان امر بویژه در بخش انرژی حاکی از آن است که هدفمند شدن یارانه‌ها در بیشتر موارد عملکرد مطلوبی را به همراه داشته است و در این مسیر، وزیران اقتصادی کشور همگی بر این اعتقاد هستند که نقطه ضعف عمده اجرای فاز اول این طرح بزرگ اقتصادی، سوق نیافتن منابع حاصله به سوی تولید و اجرای ضعیف آن بود که در پرداخت نقدی یارانه ها بازتابی جدی تر یافت و اثرات تورمی خود را به اقتصاد ایران تحمیل کرد. به گفته کارشناسان، نقطه قوت این لایحه و اجرای آن،  همراهی مردم بود.

کارشناسان اقتصادی  همگام با وزیران اقتصادی ، هدفمندی یارانه‌ها را یک طرح مردمی می دانند که  همدلی دولت،مجلس و مردم سبب شد تا مرحله نخست که سالهایی سرنوشت ساز برای ادامه طرح تحول اقتصادی به شمار می‌رود، با موفقیت نسبی سپری شود.

اکنون باید پذیرفت که تعامل مثبت دولت و مجلس و همراهی مردم ، عدالت در توزیع یارانه‌ها را به همراه داشته است و بدون تردید ادامه مسیر نیز در صورت وجود تفاهم و تعامل  دست‌اندرکاران نتایج درخشانی را برای اقتصاد ایران در آینده به همراه خواهد داشت.

 در این میان باید گفت که چالشها و مشکلات پیش آمده بر اثر اجرای فاز نخست باید در فاز دوم به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا جامعه از تبعات و آثار هدفمندی کمترین آسیب ها رامتحمل شود.

اقتصاد ایران تجربه هدفمندی یارانه‌ها را در فاز یکم پشت سر گذاشت و از صنعت گرفته تا کشاورزی و از حاملهای انرژی گرفته تا دیگر بخشها از جمله کشاورزی در سالهای آتی با تجربه‌ای گرانقدر مسیر تغییر و تحول بنیادین را در اقتصاد ایران  خواهند پیمود.

همسو با سایر وزارتخانه‌های اقتصادی، وزارت نفت را می‌توان یکی از وزارتخانه‌هایی دانست که عملکرد مطلوبی را در فاز یکم  هدفمندی یارانه‌ها برای خود ثبت کرد و با این که افزایش نرخ حاملهای انرژی تبعات خاص خود را داشت توانست میزان مصرف را به حال تعادل برساند.

 کاهش قابل ملاحظه مصرف بی‌رویه بنزین و سایر حاملهای انرژی را می‌توان یکی از نقاط پررنگ و با ارزش هدفمند کردن یارانه‌ها دانست،  بحث مدیریت انرژی در ایران سالها بود که مطرح بود و سهمیه‌بندی بنزین در سال ۸۶ را می‌توان سرآغازی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه تلقی کرد اما الگوهای نامتعادل مصرف و قاچاق سوخت یکی از چالشهایی بود که باید برای آن چاره‌ای اندیشید و در فاز دوم چاره اندیشی برای حل مصرف بی رویه حاملهای انرژی باید به عنوان یک راهبرد استراتژیک مورد توجه قرار گیرد.

به هرحال اگر قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا نمی شد، امروز روزانه بیش از ۱۲۰ میلیون لیترمصرف بنزین داشتیم و مصرف گاز نیز افزایش سرسام آوری را تجربه می کرد و لی آمارهای کنونی حاکی از آن است که مردم در مصرف حاملهای انرژی حساب شده تر از سالهای قبل به مصرف این فرآورده ها می پردازند.

 در این میان نکته‌ای که نباید از اهمیت آن غافل ماند مقوله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای اجرای فاز یکم هدفمندی یارانه ها بود که در فاز دوم نیز باید از سوی رسانه های گروهی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 امروز در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها همدلی و تعامل میان رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها در روشن کردن اذهان و توجیه افکار عمومی

ضروری به نظر می رسد.

آگاهی بخشی به جامعه در مورد تاثیرات مثبت  هدفمندی یارانه‌ها بر اقتصاد کشور و آینده ایران نقش بی‌بدیلی در همکاری و همگامی مردم در موفق بودن فاز یکم هدفمند کردن یارانه‌ها بود و شاهد بودیم که مردم فهیم ایران با درک درست و منطقی از هدفمندی یارانه‌ها با همکاری خود با متولیان اقتصادی توانستند برگ زرین دیگری بر افتخارآفرینی‌های خود بیفزایند.

سید فواد نبوی

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *