// // آتش آرام گرفت - نفتاب
نفتآب

آتش آرام گرفت

یاداشت و تحلیل , همه مطالب

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ 812 بازدید
نفتآب

آتش آرام گرفت

شاکر خفایی، رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران که طی دور روز اخیر در جایگاه سخنگوی پالایشگاه نفت تهران تمام وقت برای اطلاع‌رسانی درباره حادثه آتش‌سوزی مخازن این مجموعه پالایشی در دسترس بود، در نخستین دقایق وقوع این اتفاق گفته بود که آتش‌سوزی مربوط به مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه تهران است، گروه‌های آتش‌نشانی در محل حادثه حضور یافته‌اند، اما درباره علت حادثه اکنون نمی‌توان اظهار نظر کرد؛ وی احتمال هر گونه عملیات خرابکارانه و نیز تلفات جانی در این حادثه را رد کرد.

انتشار شایعات درباره جزئیات و ابعاد حادثه

هنوز دقایقی از حادثه نگذشته بود که گمانه‌زنی‌ها و انتشار خبرهای ناصحیح درباره حادثه در فضای مجازی اوج گرفت، خفایی در این باره تصریح کرده بود: هم‌اکنون گروهی متشکل از سازمان آتش‌نشانی تهران، ستاد مدیریت بحران و مسئولان صنعت پالایش و استانی در پالایشگاه نفت تهران مستقرند و خوشبختانه از سرایت آتش به دیگر نقاط جلوگیری شده است.

آتش آرام گرفت

حضور وزیر نفت در محل حادثه

بیژن زنگنه، وزیر نفت ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شامگاه چهارشنبه به‌منظور بررسی ابعاد حادثه از نزدیک در پالایشگاه نفت تهران حضور یافت و در نشست ستاد مدیریت بحران شرکت کرد؛ وی ضمن بررسی جزئیات حادثه از نزدیک تاکید کرده بود: هیچ گونه اختلالی در تولید فرآورده‌های پالایشی این مجموعه و کشور ایجاد نشده است و تصمیمی که همکاران، دوستان و متخصصان پس از برگزاری نشست‌های ستاد مدیریت بحران گرفتند، خنک کردن مخازن اطراف و صبوری برای اتمام هیدروکربور موجود است.

آتش آرام گرفت

باز هم هجوم به پمپ بنزین‌ها

نزدیک به بامداد روز پنجشنبه، اخبار و تصاویری از هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها و تشکیل صف‌های طویل خودروها در جایگاه‌های عرضه منتشر شد که حاکی از آن بود که مردم به‌دنبال شایعات و نگرانی از کمبود سوخت در شهر تهران راهی پمپ بنزین‌ها شده بودند؛ همین اتفاق رئیس روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران را وادار کرد تا افزون بر توضیحات درباره وضع حادثه آتش‌سوزی، تاکید کند که حادثه پالایشگاه نفت تهران به ذخایر و مخازن بنزین این پالایشگاه مربوط نیست و هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین سوخت کلانشهر و استان تهران وجود ندارد.

وی افزوده بود: توقف فعالیت واحدهای تولیدی پالایشگاه موقتی و با هدف تأمین امنیت سرمایه‌های انسانی شاغل در پالایشگاه و نیروهای عملیاتی و امدادی بوده است و به محض مهار و اطفای کامل آتش، تولید واحدهای مختلف پالایشگاه ازسر گرفته می‌شود.

آتش در نیمه شب مهار شد

حدود ساعت بیست و چهار شامگاه چهارشنبه آتش در پالایشگاه نفت تهران با تلاش نیروهای آتش نشانی و عملیاتی به‌طور کامل مهار شد؛ سخنگوی پالایشگاه نفت تهران هم در این باره گفته بود: هم‌اکنون آتش به طور کامل مهار شده و با اطمینان می‌گویم از سرایت آن به دیگر نقاط جلوگیری شده است؛ مهار آتش در حالی عملیاتی شد که شعله‌های سرکش آتش به‌دلیل فرآورده موجود در مخازن همچنان زبانه می‌کشید و عملیات اطفا همچنان ادامه داشت.

آتش آرام گرفت

کاهش ۹۵ درصدی حجم آتش در ۸ صبح پنج‌شنبه

خفایی حدود ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود: عملیات اطفا بی‌وقفه ادامه داشته است و با توجه به کاهش شعله‌های آتش به پنج درصد حجم اصلی، پیش‌بینی می‌کنیم تولید پالایشگاه در ساعت‌های آینده ازسرگرفته شود؛ هم‌اکنون به مواد سنگین‌تر نفتی رسیده‌ایم، سوختن فرآورده‌ها زمان‌بر بوده و ممکن است تظاهرات بیرونی بیشتری نیز داشته باشد، اما پیش‌بینی ما این است که در صورت خاموش شدن کامل آتش تا چند ساعت آینده و پاکسازی مخزن، پالایشگاه دوباره راه‌اندازی شود.

وی همچنین درباره انتشار برخی خبرها مبنی بر شنیده شدن صدای انفجار از محل پالایشگاه گفت: این صداها مربوط به فروافتادن ورقه‌های داخل مخزن به کف آن است که پس از سوختن فرآورده رخ می‌دهد و به هیچ‌وجه ارتباطی با انفجار ندارد.

اطلاعیه شرکت ملی پخش درباره روال عادی توزیع سوخت در شهر تهران

ادامه صف‌های طولانی و حضور مردم در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت در صبح روز پنجشنبه، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را بر آن داشت تا طی اطلاعیه‌ای تاکید کند: هیچ کمبودی در زمینه تأمین سوخت موردنیاز تهران وجود ندارد و از هموطنان تقاضا می‌شود بدون هیچ‌گونه نگرانی و در کمال آرامش به جایگاه‌های عرضه سوخت مراجعه و سوخت‌گیری کنند و از ایجاد صف و ازدحام در جایگاه‌ها جداً خودداری شود.

فوم پاشی به مخازن

با کاهش حجم بیش از ۹۰ درصدی آتش حدود ساعت ۱۵ عملیات فوم‌پاشی به مخازن آغاز شد و در عمل عملیات اطفای آتش به مراحل پایانی خود نزدیک شد؛ اگر چه پس از فوم پاشی باز هم به‌دلیل نامشخص بودن حجم فرآورده موجود در مخازن و رویارویی آن با اکسیژن، شعله‌های آتش دوباره زبانه کشید و تا ساعت‌های بعدی نیز ادامه یافت.

آتش آرام گرفت

رد شایعه مصدومیت ۱۱ آتش نشان

حدود ساعت ۱۷ برخی خبرگزاری‌ها خبرهایی درباره مصدومیت ۱۱ نفر در عملیات اطفا منتشر کردند و همین امر سخنگوی پالایشگاه نفت تهران را بار دیگر برآن داشت تادرباره شایعه‌های مطرح شده شفاف‌سازی کند و بگوید: اخبار منتشر شده درباره مصدومیت افراد صحت ندارد، بلکه تنها تعدادی از همکاران آتش‌نشان که ساعت‌های طولانی در مجاورت طاقت‌فرسای آتش با حرارت بسیار بالا در عملیات اطفا حضور داشتند، به‌دلیل ضعف و بیحالی به مراکز درمانی اعزام شدند.

نفس‌های آخر شعله‌ها

حامد آرمان‌فر، مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران درباره وضع آتش مخازن پالایشگاه نفت تهران به خبرنگار شانا گفته بود: خوشبختانه آتش به‌طور کامل مهار شده و عملیات خاموش کردن پیشرفت ۹۹ درصدی داشته و رو به پایان است؛ در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و عملیاتی کردن سریع واحدهای از کار افتاده هستیم؛ هم‌اکنون فعالیت بعضی از واحدهای جانبی ازسرگرفته شده است.

آتش آرام گرفت

وی همچنین در پاسخ به برخی اخبار متناقض در رسانه‌ها درباره تعداد مخازن آتش گرفته طی این حادثه تاکید کرده بود: حادثه مربوط به آتش‌سوزی محتویات مخازن کلد سلاپس (Cold Slops) و هات سلاپس (Hot Slops) بوده است که در یک باندوال (Band Wall)  قرار گرفته‌اند؛ ظرفیت یکی از مخازن ۲۰ هزار بشکه که حدود ۶ هزار بشکه محتویات داخل آن بوده و مخزن دیگر نیز ۲۲ هزار و ۵۰۰ بشکه ظرفیت و حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ بشکه محتویات داشته است.

قدردانی معاون وزیر نفت از تلاشگران اطفای حریق

علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش که در روز دوم حادثه از نزدیک در جریان وضع مهار آتش قرار گرفته بود، با انتشار پیامی از تلاش نیروهای آتش‌نشانی برای مهار و خاموش کردن آتش مخازن پالایشگاه تهران قدردانی کرد.

در بخشی از این پیام آمده بود: این‌ بار نیز این مهم توسط عوامل خدوم آتش‌نشانی و نیروهای عملیاتی پالایشگاه تهران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حادثه آتش‌سوزی عصر چهارشنبه (۱۲ خردادماه) پالایشگاه تهران به وقوع پیوست تا از وقوع حادثه‌ای بزرگتر ممانعت کند؛ شایسته است مراتب قدردانی و تشکر از اقدام‌های متهورانه و شجاعانه نیروهای آتش‌نشانی که با سرعت تمام، دقت و دلسوزی منجر به خاموشی کامل آتش و ممانعت از سرایت شعله‌های آتش به دیگر مخازن مجاور شد؛ به جای آورده شود.

آتش آرام گرفت

پایان عملیات در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران شامگاه پنجشنبه اعلام کرده بود: آتش مخازن پالایشگاه نفت تهران پس از پایان ساعت‌ها عملیات بی‌وقفه اطفای حریق، به‌طور کامل خاموش شد؛ پس از ساعت‌ها تلاش مجاهدانه همکاران ما در بخش‌های مختلف عملیاتی به‌ویژه واحد آتش‌نشانی، آتش مخازن پالایشگاه تهران که عصر روز چهارشنبه (۱۲ خردادماه) شعله‌ور شده بود، با موفقیت مهار و به‌طور کامل خاموش شد.

آرمان‌فر تاکید کرده بود: بلافاصله عملیات پاکسازی مخازن آغاز شده است و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید پالایشگاه ازسرگرفته شود.

فرمانده اصلی عملیات مهار همچنین از زحمات و حمایت همه مدیران، مسئولان، گروه‌های عملیای و امدادی صنعت نفت و دیگر سازمان‌های متولی که در عملیات خاموش کردن آتش مخازن پالایشگاه نفت تهران نقش داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

آتش آرام گرفت

خوشبختانه با تلاش‌های متعصبانه نیروهای آتش‌نشانی و عملیاتی، آتش سرکشی که از ساعت ۱۹ و ۱۸ دقیقه عصر چهارشنبه (۱۲ خردادماه) به صورت وسیعی در مخازن پالایشگاه قدیمی و پیر نفت تهران شعله کشیده بود، برخلاف اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌های خلاف واقع درباره سرایت آن به دیگر نقاط پالایشگاه، آتش گرفتن ۱۸ مخزن، انفجار، فوتی و مصدوم در حادثه و شعله‌ور شدن دوباره آن، با رشادت‌های بزرگ مردان این سرزمین در نبرد نابرابر شعله‌های با حرارت بسیار بالا، بدون هیچ‌گونه مصدومیت و آسیب جانی آرام گرفت؛ این عملیات بار دیگر ریسک و مخاطره‌های صنعت متفاوت و پرمخاطره نفت را به رخ کشید؛ خسته نباشید و خدا قوت به همه دلیرمردان روزهای سخت نبرد که بار دیگر ثابت کردند کار در صنعت نفت بازی با شعله‌های آتش و جان است.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *