// // پژوهشگاه صنعت نفت مرجع جامعه دانشگاهی کشور است - نفتاب
نفتآب
نفتآب

پژوهشگاه صنعت نفت مرجع جامعه دانشگاهی کشور است

به گزارش خبرنگار شانا، سرپرست مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این مطلب افزود: پژوهشگران و فعالان تحقیق و توسعه صنعت نفت، با توجه به غنا و استفاده از آخرین یافته ها و دانش روز در محتوای کتابهای پژوهشگاه، این کتابها را به عنوان کتابهایی مرجع مورد استفاده قرار می دهند.   


سیدمحمد صحفی گفت: تا قبل از تاسیس مرکز نشر، پژوهشگاه با 50 سال سابقه، پنج عنوان کتاب هم چاپ نکرده بود و این که در مدت چهار سال بتواند 100 عنوان کتاب علمی، پژوهشی و تحقیقی را در زمینه های تخصصی صنعت نفت منتشر کند و خود را به جامعه علمی- دانشگاهی کشور و متخصصان صنعت بشناساند، دستاوردی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. 


وی تاکید کرد: معرفی پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی، تولید و توسعه فناوری که در پی مستند کردن دانش صنعت نفت است و بحث مدیریت دانش را به صورت علمی پیگیری می کند، جزو اهداف بنیادین ما بوده و اکنون می توان مطمئن بود که به طور نسبی به این هدف رسیده ایم.


دبیر شورای نشر پژوهشگاه در ادامه گفت: از دیگر اقدامهای مرکز نشر، فراهم کردن بستری مناسب برای اعطای تسهیلات بیشتر است تا مولفان و مترجمان بتوانند با آرامش بیشتر آثار خود را چاپ کنند. البته به آن معنا نیست که در رعایت ضوابط و استانداردهای علمی چاپ کتابها، نظارت کاهش یافته است.


نظارت داوران بر کیفیت کتابهای منتشر شده در پژوهشگاه نفت


به گفته صحفی، در بخش نظارت محتوایی بر آثار منتشره، شورای نشر پژوهشگاه داورانی را معرفی می کند که همگی در حوزه ای تخصصی، صاحب نام و  نظرند و در بررسی کیفیت کتابهای منتشره، نیاز بازار و حفظ جایگاه برجسته پژوهشگاه در مراکز علمی– پژوهشی داخل و خارج از کشور، نکته سنج و دقیق هستند.   


وی با بیان این که حضور پژوهشگاه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (اردیبهشت ماه 1393) در بخش کتابهای تخصصی و دانشگاهی از نظر کمی و کیفی پیشرفت داشت، گفت: شرایط جدید این امکان را برای پژوهشگاه، به عنوان یکی از ناشران معتبر در زمینه کتابهای تخصصی و دانشگاهی فراهم کرده است که با وجود رکود اقتصادی در صنعت نشر بتواند در بخش کتابهای دانشگاهی توجه پژوهشگران و مخاطبان را جلب کند. 


سرپرست مرکز نشر پژوهشگاه صنعت با اشاره به افزایش استقبال از کتابهای پژوهشگاه نسبت به دوره قبل و اعلام آمادگی ناشران شهرستانی برای همکاری اظهار کرد: یکی از اهداف ما معرفی پژوهشگاه به عنوان ناشری معتبر و پیشتاز در زمینه کتابهای علمی- پژوهشی در حوزه تخصصی نفت بود که خوشبختانه این اتفاق در زمان کوتاهی افتاد.

تدوین محتوای کتابها بر اساس نیازهای صنعت نفت

صحفی با اشاره به ضرورت نیازسنجی از صنعت در انتشار کتابهای پژوهشگاه گفت: سعی بر این است که نبض بازار را در دست بگیریم، به طوری که محتوای کتابهای ما جزو اولویتهای صنعت نفت و صاحبنظران، پژوهشگران یا دانشجویان حوزه های مرتبط با این صنعت باشد.

وی با اشاره به این که مرکز نشر پژوهشگاه برای هرگونه همکاری با چهار شرکت اصلی وزارت نفت آمادگی دارد، گفت: شرکتهای تابعه وزارت نفت در صورت طرح عناوین و ایده های تازه می توانند از تجربه های مرکز نشر پژوهشگاه برای چاپ کتابهای خود استفاده کنند؛ به طور مثال، از جمله کتابهای پرفروش امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، «تصفیه و فرآورش گاز طبیعی» بود که پژوهشگاه با حمایت شرکت ملی گاز ایران منتشر کرده است.


به گفته مشاور رئیس پژوهشگاه، یکی از شاخصهای موثر در تعیین رتبه علمی و ارزیابی فعالیتهای پژوهشگاهها و دانشگاههای کشور از نگاه مراجع قانونی بویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعداد کتابهای علمی- پژوهشی منتشره است و ارتقای جایگاه پژوهشگاه و کسب رتبه و استمرار جایگاه علمی و تخصصی مناسب این مرکز پژوهشی اهمیت بسیار دارد و از این منظر پژوهشگاه نیازمند تلاش مجدانه و سختکوشی بیشتر همکاران و اعضای هیئت علمی خود است.


وی در باره توسعه شبکه توزیع کتابهای پژوهشگاه گفت: کتابهای منتشره علاوه بر عرضه مستقیم در فروشگاه کتاب در سالن ورودی پژوهشگاه، از طریق اینترنت و سامانه های فروش الکترونیکی نیز در دسترس دانش پژوهان و مشتریان است و علاقمندان می توانند آنها را بدون مراجعه حضوری خریداری کنند. 


به گزارش شانا، همچنین متقاضیان می توانند برای خرید کتابها، به جز نمایندگیهای رسمی فروش کتابها، به شبکه های فروش الکترونیکی با عنوان adinebook و bekhan.com  مراجعه و کتابهای موردنظر خود را تهیه کنند.  

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *