// // مصرف بهینه انرژی، راه حل واردات بنزین - نفتاب
نفتآب
نفتآب

مصرف بهینه انرژی، راه حل واردات بنزین

به گزارش خبرنگار شانا سی و چهارمین برنامه مناظره دیشب (جمعه ،26 اردیبهشت ماه)  با موضوع واردات بنزین و یا ادامه تولید پتروشیمی ها برگزار شد. 5 نماینده از سوی  مخالفان و موافقان موضوع واردات بنزین در این برنامه حضور یافتند.

در این برنامه همچنین دو سوال با عنوانهای 1- کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی و 2-واردات و توزیع بنزین به نرخ بین المللی از مردم پرسیده شد که در حین برنامه مردم با پیامک به آن پاسخ دادند.

بنا به اعلام وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش، تولید اکتان افزا (ریفرمیت) از ابتدای امسال در پتروشیمی ها متوقف شده و هم اکنون نیز واردات بنزین یورو 4 در دستور کار دولت قرار گرفته است.

همچنین بر پایه این گزارش واردات بنزین از سوی وزارت نفت با هدف جلوگیری از انتشار آلایندگی بنزین پتروشیمی ها و تامین کسری بنزین مصرفی مردم، با توجه به صرفه اقتصادی آن انجام خواهد شد.

این در حالی است که هفده روز پیش (چهار شنبه دهم اردیبهشت ماه)سازمان محیط زیست در اطلاعیه ای رسما اعلام کرد بنزین تولیدی در پتروشیمی ها آلوده بوده است.

در این اطلاعیه آمده است که بنزن و هیدروکربن های حلقوی موجود در بنزین پتروشیمی ها آلوده و سرطانزاست.

تولید به اصطلاح بنزین و در واقع ریفرمیت (اکتان افزا) در پتروشیمی ها راه حلی بود که در دولت قبلی به عنوان دور زدن تحریم ها به فکر مقامات وقت کشور رسید. آنها بر آن بودند که با تولید رفرمیت به جای بنزین می توان نیازهای کشور را به سوخت برطرف کرد، غافل از این که این سوخت، به شدت سرطانزا و ناسالم است.
 سه مجتمع پتروشیمی برزویه (نوری)، بندرامام و بوعلی مامور جبران کسری بنزین مصرفی کشور شدند و به صورت ضربتی اقدام به تولید محصولات جایگزین  خود (بنزن، تولوئن و زایلن) به صورت اکتان افزای بنزین کردند.
گفتنی است: این واحدها که کاملا دارای مشخصات فنی واحدهای پتروشیمی هستند و به هیچ عنوان پتروپالایشگاه محسوب نمی شوند، قرار بود مدت زمانی محدود و تا یافتن یک راهکار علمی و بلند مدت نظیر افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور، به تولید بنزین مبادرت ورزند.

از آنجا که کندشدن روند تحریمها علیه ایران و بهتر شدن وضع بین المللی با رو شدن اسناد علمی، پزشکی و ارائه آمارسازمانهای داخلی و خارجی مبنی بر سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی ها همزمان شد، وزارت نفت به صورت قاطع دستور توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها را صادر کرد.

دولت نیز در روزهای اخیر به طور مستدل و کاملا قانونی با واردات بنزین با کیفیت از خارج کشور موافقت کرده است.

در این میان، مخالفان واردات بنزین با آوردن اسناد مخدوش سالهای گذشته اصرار بر ادامه تولید بنزین در پتروشیمی ها دارند.

این گروه که گویی متوجه تفاوت فاحش کیفیت هوا در سال جدید با روزهای مشابه سال قبل نشده اند، معتقدند می توان به تولید رفرمیت به جای بنزین ادامه داد.

بنا بر گزارش رسمی سازمان محیط زیست کشور از ابتدای سال تاکنون روز ناسالم نداشته ایم و تعداد روزهای پاک به 6 و روزهای سالم به 50 روز رسیده است که نشان می دهد قطع تولید رفرمیت تاثیری سازنده در کیفیت هوای کلانشهرها داشته است.

این در حالی است که در 365 روز سال قبل تنها سه روز هوای پاک و 160 روز هوای ناسالم در کشور وجود داشته است.

در این میان نظر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس به عنوان نماینده مردم جالب است: ” بهتر بود از ابتدا مصرف، کنترل و نسبت به تولید بنزین در پتروشیمی ها اقدام نمی شد”.

دکتر موید حسینی صدر با تاکید بر این که بنزین پتروشیمی ها کاملا آلاینده و به سلامت مردم و کشور آسیبهای جدی وارد می کند، معتقد است: در شرایط فعلی واردات بنزین با کیفیت از خارج کشور گزینه درست است.

چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است

مساله ای که در روزهای اخیر شاهد آن بوده ایم هوای سالمی است که نظیر آن در سال گذشته دیده نشده است.

هوای پاک نیازی به سند و ادله ندارد و برای تائید آن نیازی به چشم غیر مسلح نیست.

هوای پاک دو ماه اخیر که مخالفان قطع تولید بنزین پتروشیمی ها به عمد یا سهو از آن چشم پوشی می کنند، مصداق عینی این مثل است: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اطلاعیه خود اشاره کرده است:” با مراجعه به منابع اطلاعاتی نظیر کتاب مرجع مرتبط با صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به راحتی قابل درک است که صنایع پتروشیمی، حلالهای بنزن، اولئون و زایلن تولید می‌کنند. این ترکیبات بعضاً خواص احتراقی (نظیر عدد اکتان) بهتری نسبت به بنزین تولیدی پالایشگاهها دارند اما سرطان‌زایی آنها اثبات شده است. لذا در هیچ نقطه‌ای از دنیا از حلالهای تولیدی پتروشیمی به دلیل سرطان‌زایی آن به عنوان سوخت استفاده نمی‌کنند. همچنین در داخل کشور نیز هیچ کدام از موسسات علمی مرتبط نفت و گاز و پتروشیمی چنین راه میانبر، رافع مسئولیت و مضر بر سلامتی جامعه بخصوص کودکان را توصیه نمی‌کنند.”

درحالی که به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، برنامه ریزی برای توقف تولید پتروشیمی ها از سال گذشته آغاز شده بود، از ابتدای امسال عملیاتی شده است.

شاهرخ خسروانی با اعلام دستور وزیر نفت مبنی بر  افزایش واردات بنزین متناسب با نیاز کشور و تلاش برای راه اندازی برنامه های پالایشی گفته است: قرار است بزودی به افزایش واردات بنزین یورو 4 از خارج کشور اقدام کنیم.

با همه توضیحات کم و زیاد و گفته ها و شنیده ها، سئوال اصلی این است: مخافان واقعی واردات بنزین با کیفیت چه کسانی هستند و به واقع چه هدفی را دنبال می کنند؟

آیا واحدهای پتروشیمی، با برگشتن به فعالیت اصلی خود و تولید محصولات صادراتی پتروشیمیایی ضرر می کنند؟ که حتی طرح این سئوال نیز با توجه به سوابق درخشان این مجتمعها در همکاریها و اجرای طرحهای ملی گذشته هم به صواب نزدیک نبوده و باید از آن گذر کرد.

دولت، مجلس، سازمانهای مربوطه، مردم و نمایندگان مردم نیز که با بهره مندی از هوای پاک به هر وسیله ای موافق هستند، بنابراین، باید در محضر خدا و مردم و نه دولت و وزارت نفت بایستند و به این سئوال پاسخ دهند:

آیا برای برطرف کردن نیازهای کشور، راهی به جز واردات بنزین معقول به نظر می رسد؟

اساسا نباید پیش از مدیریت واردات بنزین، به مدیریت مصرف اندیشید؟

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *