// // مروری بر پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت - نفتاب
نفتآب
نفتآب

مروری بر پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

به گزارش خبرنگار شانا، پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در ادامه چهار همایش پیشین به‌مدت دو روز (چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۴ و ۲۵ دی‌ماه) در سالن همایش کنگره نفت و نیرو به‌صورت مجازی و با رعایت تمامی موازین و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. ترغیب شرکت‌های فعال در صنعت نفت برای به‌کارگیری استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت و تثبیت اقدام‌های مسئولانه در صنعت نفت، فراهم آوردن فرصت‌های تبادل تجربه‌های پژوهشی و اجرایی شرکت‌ها در موضوع مسئولیت اجتماعی، ارزیابی اقدام‌ها و ارتقای مهارت در شرکت‌های نفتی در عمل به مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش‌های پایداری باکیفیت و کمک به برقراری همکاری و زمینه‌های مشارکت ذی‌نفعان و شرکت‌ها را می‌توان از اهم اهداف این همایش عنوان کرد.

ارائه گزارش‌های پایداری از سوی شرکت‌های تابع وزارت نفت در سال‌های اخیر فضای متفاوت‌تری در همایش مسئولیت اجتماعی ایجاد کرده است، چراکه ارائه این دست گزارش‌ها و دستاوردهای شرکت‌های فعال، نگاهی تحلیلگرانه و در عین حال عملیاتی را در این حوزه ایجاد خواهد کرد و زمینه فعالیت جدی‌تر شرکت‌ها پیرامون خدمات عام‌المنفعه را به دنبال خواهد داشت.

تدوین سند مسئولیت اجتماعی

بیژن زنگنه، وزیر نفت با حضور در دومین روز از پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت ضمن تأکید بر تقویت ارتباط صنعت نفت با دانشکده‌های علوم اجتماعی، از تدوین سند مسئولیت اجتماعی این صنعت نیز خبر داد و عنوان کرد که این سند در حقیقت جمع‌بندی فعالیت‌های صنعت نفت در بازه زمانی هفت تا هشت سال اخیر (دولت‌های یازدهم و دوازدهم) در زمینه مسئولیت اجتماعی خواهد بود و برای آینده و دولت بعدی ریل‌گذاری می‌شود.

وی در توضیح تأکید خود بر تقویت ارتباط صنعت نفت با دانشکده‌های علوم اجتماعی این‌گونه اشاره کرد که اثرگذاری اجتماعی همه طرح‌های صنعت نفت باید بررسی شود و لازمه تحقق این مهم، منوط به تقویت ارتباط ما با دانشکده‌های علوم اجتماعی است.

زنگنه یکی از بخش‌های مهم در زمینه مسئولیت اجتماعی را توجه به بانوان و کودکان جامعه دانست و افزود: بانوان و کودکان محور تحول در جامعه هستند و از این رو باید به بحث آموزش و اشتغال بانوان توجه زیادی کرد.

وی همچنین خواستار این شد که کارها و طرح‌های عمرانی را باید به دور از فشارها و خواسته‌های سیاسی و منطبق بر منافع درازمدت مردم منطقه تعریف کرد، چراکه اثربخشی پروژه‌ها و رضایتمندی مردم را افزایش داده و افزون بر آن ارتباط بین مردم و صنعت نفت نیز تقویت می‌شود.

وزیر نفت پیشنهاد اختصاص ۴ درصد از اعتبارات پروژه‌های بزرگ نفتی برای طرح‌های عمرانی و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را ابتکاری نو و موفق در صنعت نفت برشمرد و از طرحی عظیم با بیش از ۲ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت که این طرح مشتمل بر زنجیره‌ای کامل از تولید گاز تا پالایش و تفکیک گاز، طرح پتروشیمی و بخش‌های پایین‌دست آن در غرب کرمانشاه اجرا می‌شود که برای انجام مطالعات توسعه‌ای منطقه، یک مشاور گرفته‌ایم تا اثرگذاری این طرح در منطقه و تأثیر آن بر بهبود وضع زندگی مردم و رضایتمندی و اوضاع آینده آنان را بررسی کند.

ثمربخشی مسئولیت اجتماعی با حمایت وزیر

سیدامیر طالبیان، مشاور اجتماعی وزیر نفت نیز در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی به‌عنوان دبیر این همایش ایراد سخنرانی کرد و با بیان اینکه درخت مسئولیت اجتماعی نفت با حمایت‌های مقام عالی وزارت نفت به بار نشسته است، گفت: در این مسیر همه تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت تا در اصول بنیادین مسئولیت اجتماعی، ارزش‌های اخلاقی سازمان نمود عینی‌تری پیدا کند.

وی همچنین عنوان کرد که هر فعالیت و اقدام عام‌المنفعه‌ای که از جانب شرکت‌های اصلی و فرعی فعال در حوزه صنعت نفت و گاز انجام می‌شود، نمی‌توان عنوان مسئولیت اجتماعی را برای آن در نظر گرفت و این همایش درصدد است شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت نفت کشور نسبت به مقوله مسئولیت اجتماعی شناخت جامعی پیدا کنند و با گزارش‌دهی پیرامون اقدام‌های انجام‌شده در مسیر توسعه اجتماعی و محیطی گام بردارند.

محیط زیست؛ اولویت شرکت گاز

حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان سخنران دیگر این همایش، حفظ محیط زیست را بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی این شرکت عنوان و از انرژی گاز به‌عنوان دوستدار محیط زیست یاد کرد و گفت: این شرکت باید حداکثر تولید را داشته باشد و در عین حال بهینه‌سازی را نیز مورد توجه قرار دهد که خوشبختانه در این بخش به‌ویژه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه هم‌اکنون بحث اصلاح نشتی رگلاتورها در شرکت ملی گاز ایران دنبال می‌شود، تصریح کرد: مسئولیت‌های جدی بر دوش ما قرار دارد، زیرا گسترده‌ترین شبکه را در سطح کشور داریم، تنوع کار زیاد است که این موضوع بحث مسئولیت اجتماعی را در این شرکت دوچندان می‌کند.

هزینه‌کرد ۲۳۳ میلیارد تومانی پتروشیمی در حوزه اجتماعی

بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در دومین روز از پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت از هزینه‌کرد ۲۳۳ میلیارد تومانی شورای راهبردی صنعت پتروشیمی در حوزه اجتماعی در سال ۹۸ خبر داد و با بیان اینکه در شورای راهبردی صنعت پتروشیمی و بدون احتساب دیگر مناطق کشور، در مجموع ۲۱۰ میلیارد تومان در بخش زیست محیطی و ۲۳۳ میلیارد تومان در حوزه اجتماعی در سال ۹۸ هزینه‌ شده است، تصریح کرد: در حوزه زیرساختی و عمرانی ۴۵۰ میلیارد ریال، حمایت‌های اجتماعی ۵۴۰ میلیارد ریال، آموزش و پرورش ۳۷۰ میلیارد ریال، درمانی پزشکی ۵۵۰ میلیارد ریال، مدیریت بحران ۲۴۰ میلیارد ریال و فرهنگی ورزشی ۱۸۰ میلیارد ریال در زمینه اجتماعی هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه سخنان خود به نقش صنعت پتروشیمی در افزایش رفاه و رونق جامعه نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ صنعتی در کشور وجود ندارد که بتواند سالانه به صنایع پایین‌دست خود بیش از ۵ میلیون تن محصول عرضه کند که این از ویژگی منحصربه‌فرد این صنعت است. همچنین این صنعت سبب ایجاد اشتغال برای حدود یک میلیون نفر شده که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم بوده و ۸۵۰ هزار نفر در پایین‌دست صنعت پتروشیمی است.

چگونگی مقابله با کرونا توسط بهداشت و درمان

سیدمهدی هاشمی، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، ضمن ارائه گزارشی از مأموریت این سازمان در حیطه مسئولیت اجتماعی به آمار ابتلا به ویروس کرونا در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع اپیدمی بیماری کرونا در کشور، تعداد کل فوتی‌ها با تشخیص قطعی این بیماری در بیمارستان‌های نه‌گانه سازمان، ۳۵۰ نفر بوده است که از این تعداد ۲۴۰ نفر شرکتی و مابقی فوت‌شدگان غیرشرکتی بودند. همچنین تعداد کل بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا تا پایان آذرماه امسال، حدود ۷ هزار نفر بوده‌اند که از تعداد موارد بستری ۵۳۰۰ مورد شرکتی و ۱۷۰۰ نفر غیرشرکتی بودند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود راه‌اندازی سامانه غربالگری بیماران کرونایی، اهدای ۲۰ دستگاه ونتیلاتور به دانشگاه علوم پزشکی اهواز، راه‌اندازی آزمایشگاه PCR در سه منطقه تهران، اهواز و ماهشهر، آماده‌سازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی عسلویه، تدوین سیاست‌های کارکنانی به‌منظور حفظ سلامت کارکنان شاغل و تأمین سرمایه انسانی مورد نیاز برای مقابله با همه‌گیری، راه‌اندازی خط مشاوره تلفنی کرونا، اهدای تجهیزات حفاظت فردی به مردم بومی و مناطق محروم پیرامونی در ماهشهر، بوشهر و خارک، شمال غرب و گچساران، راه‌اندازی و اداره نقاهتگاه‌های بیماران کرونا، مشارکت فعال در گندزدایی اماکن شهری و… را از اقدام‌های برجسته سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای پیشگیری از کرونا برشمرد.

نقش‌آفرینی پژوهشگاه نفت در مسئولیت اجتماعی

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی این صنعت به وجود سیاست‌های کلان مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار در صنعت نفت اشاره و رویکردهای پژوهشگاه در این حوزه را تشریح کرد. بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی، برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی پژوهشگاه نفت از انرژی خورشیدی، پاکسازی آلاینده‌های هیدروکربوری در منطقه عسلویه، پاکسازی خاک‌های آلوده، پروژه‌های زیست محیطی با همکاری کنوانسیون‌های کشورهای دیگر، فعالیت حوزه ممیزی انرژی، اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست محیطی در آب، خاک و هوا، دانش فنی حذف ترکیبات گوگردی، ایجاد مرکز نوآوری در پژوهشگاه صنعت نفت و استقرار شتاب‌دهنده‌ها در این مرکز، طرح ملی میزبانی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و … از اهم دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی است که توفیقی در این همایش به ارائه گزارش مبسوطی از هر یک از این دستاوردها پرداخت.

تدوین سند مدیریت راهبردی

ناصر بابایی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان سخنران روز نخست پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، تأمین رفاه در بخش انرژی و توجه به محیط زیست را از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی صنعت پالایش کشور دانست و از تدوین سند مدیریت راهبردی این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی خبر داد و گفت: این سند در مرحله اجرا است.

وی عنوان کرد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از یک سال و نیم گذشته تلاش کردیم یک پلتفرم مدیریتی ایجاد و اهداف را مشخص کنیم، اما هنوز در ابتدای کار هستیم و نمی‌توانیم بگوییم یک سازمان بالغ هستیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی فقط این نیست که به مردم کمک کنیم، بلکه باید ببینیم الگوی کسب‌وکار ما چگونه است، چطور بهره‌وری خود را اندازه‌گیری می‌کنیم؟ در سیستم‌های محیط زیستی چگونه تأثیرگذار هستیم و چطور قوانین را رعایت می‌کنیم و راهبرد سی‌اس‌آر را چطور با راهبرد سازمان هماهنگ می‌کنیم و پس از آن بدانیم تعهدهای ما به محیط اطراف چیست. به همین دلیل همکاران ما در این حوزه یک تیم ۳۰ نفره به نام کمیته تعالی تشکیل داده‌اند که نشست‌های آن به‌طور پیوسته برگزار شده و در بخش مصرف انرژی، تولید محصولات باکیفیت و استانداردها و دستورعمل‌هایی که در شرکت ایجاد می‌کنیم، بررسی می‌کنیم و امیدواریم در آینده تأثیرگذار باشیم.

تکمیل زنجیره ارزش با صیانت از محیط پیرامونی

سید امید شهیدی‌نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به‌عنوان سخنران بعدی در دومین روز از پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت به شعار «سازمانی سرآمد در تکمیل زنجیره ارزش با صیانت از محیط پیرامونی» اشاره و از آن به‌عنوان جمله‌ای یاد کرد که چشم‌انداز این سازمان را ترسیم می‌کند.

شهیدی‌نیا رعایت الزام‌های زیست‌محیطی، طرح‌ریزی عملیات، پشتیبانی لجستیک، تأمین اعتبارات و خرید تجهیزات در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در زمینه کنترل شرایط اضطراری، کمک در مدیریت سیل استان خوزستان و دفع آبگرفتگی شهرستان، انجام عملیات انتقال هواپیمای مسافربری خارج‌شده از باند فرودگاه ماهشهر، مبارزه با ویروس کرونا و بسیاری از حوادث غیرمترقبه دیگر، توسعه زیرساخت‌های شهرستان در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی، ارتقای امنیت، ورزشی، ایجاد زمینه طرح‌های خوداشتغالی، ساخت‌ مسکن برای نیازمندان، توسعه بهداشت و درمان و راه‌های روستایی، اجرای ۲۹ طرح محرومیت‌زدا با بودجه ۲۵۰۰ میلیارد ریال تا سال ۱۴۰۱، تهیه و توزیع ۱۸ هزار بسته معیشتی برای نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبارات تخصیص‌یافته برای مبارزه با ویروس کرونا به‌منظور حفظ و صیانت از سلامت شهروندان عزیز شهرستان، خرید تجهیزات بیمارستانی، مواد ضدعفونی و دیگر ملزومات مورد نیاز در این باره، تهیه ۲۰۰۰ تبلت برای دانش آموزان جامانده از تحصیل و توزیع آن از طریق آموزش و پرورش، اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی شهرک صباغان و خرید لوله برای دفع آب‌های سطحی شهر بندرامام خمینی (ره) و تأمین دیگر نیازهای شهرستان در بحران آبگرفتگی اخیر، اعلام آمادگی برای ساخت مسکن با هدف محرومیت‌زدایی از مناطق حاشیه‌ای شهرستان و بسیاری از موارد دیگر، تنها گوشه‌ای از فعالیت شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی را از اهم اقدام‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برشمرد که بی‌شک با اجرایی شدن آنها می‌توان برای بهبود فرآیند توسعه متوازن در سطح منطقه گام خواهیم برداشت.

تقویت جایگاه زنان در جوامع محلی

زهرا حسین‌زاده، مشاور امور زنان و خانواده شرکت ملی گاز در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت بر تقویت جایگاه زنان در جوامع محلی تأکید و در این میان از آموزش به‌عنوان رمز تبدیل زنان جوامع محلی به منابع انسانی با ارزش یاد کرد.

وی در ادامه به نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی در حوزه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: دفتر امور زنان و خانواده نفت با تلاش‌های فراوان، موفق شد موادی را در این بخش به نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی اضافه کند که تأثیر آن می‌تواند در حوزه زنان و خانواده بسیار چشمگیر باشد.

حسین‌زاده کمک به هدایت و توانمندسازی ساکنان جوامع محلی به‌ویژه دختران، زنان و قشرهای آسیب‌پذیر به‌منظور شکوفایی ظرفیت‌های توسعه محلی و توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان کم‌بضاعت و با توجه ویژه به زنان و دختران به‌منظور خوداتکایی و توسعه سرمایه انسانی را از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی دانست که می‌تواند برای جوامع محلی زندگی بهتری را فراهم کند.

آیین پایانی پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با اعطای جوایز به شرکت‌های برتر در دو بخش ارائه «گزارش پایداری» و «فعالیت در بخش مسئولیت اجتماعی (CSR)» به کار خود پایان داد.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *