// // خدمت‌رسانی تمام الکترونیک به مشترکان گاز - نفتاب
نفتآب
نفتآب

خدمت‌رسانی تمام الکترونیک به مشترکان گاز

امواج فناوری اطلاعات همچنان تمامی ابعاد و شئون زندگی بشری را درمی‌نوردد و سیگنال‌های نامرئی، با شکستن مرزها و از سر راه برداشتن دیوارهای قدیمی، محدودیت‌های زمان و مکان را برطرف کرده و پیوندهایی شگفتی‌آور برای تسهیل ارتباطات انسان‌ها و تسریع امور بشری پدید می‌آورند. شرکت ملی گاز ایران با توجه به سهم ۷۰ درصدی انرژی پاک در تأمین انرژی کشور و ارائه خدمت به بیش از ۲۴ میلیون مشترک خانگی، روزانه با طیف وسیعی از مردم و صنایع در ارتباط است. تمام نیروگاه‌ها و اغلب صنایع بزرگ کشور وابسته به گاز هستند و گاز در تمامی ابعاد اقتصادی و زندگی روزمره مردم جریان دارد. فناوری اطلاعات و ارتباطات در پروسه تولید، انتقال و توزیع گاز حضوری تأثیرگذار و حیاتی دارد و با در اختیار قرار دادن ابزارهای پیشرفته در گسترش این انرژی در جامعه می‌کوشد و طرح‌هایی نو درمی‌اندازد تا مشترکان بتوانند به بهترین شکل ممکن از این نعمت خدادادی استفاده کنند.

سیدمحمد سراجی، مدیر فاوای شرکت ملی گاز ایران از ضرورت بازاندیشی در سازوکارهای بوروکراتیک اداری و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی به مصرف‌کنندگان سخن گفت و از طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های جدید خبر داد که نتایج آن در آینده نزدیک به بار خواهد نشست. در شرایطی خدمت آقای سراجی رسیدیم که فاوا در عصر همه‌گیری کرونا خوش درخشید و با الکترونیکی کردن برگزاری بسیاری از امور و جلسات سازمانی مانع از توقف و کند شدن فرآیندهای سازمان شد.

****

شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا، اهمیت و تأثیر فعالیت‌های IT در سازمان‌ها را برجسته‌تر کرده و بسیاری از فعالیت‌ها نظیر نشست‌ها که تا چندی پیش فیزیکی برگزار می‌شد، اکنون به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. در خصوص عملکرد فاوا در عصر کرونا توضیح دهید.

مدیریت فاوا در ایام شیوع کرونا، ابزارها و امکانات تکنولوژیک خود را در دو زمینه «دورکاری» و «ویدئوکنفرانس» در خدمت سازمان قرار داده است. این دو روش، کمک قابل‌توجهی در مسیر فعالیت‌های جاری سازمان بود تا مجموعه مدیران و کارکنان شرکت ملی گاز بتوانند با رعایت الزامات بهداشتی، فعالیت‌های خود را استمرار بخشند تا هم خدمت‌رسانی به مردم ادامه یابد و هم سلامت کارکنان تضمین شود. برگزاری جلسات هیئت‌مدیره، مدیران ستادی با پالایشگاه‌ها، مدیران مناطق عملیاتی و مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی هم‌اکنون به‌صورت الکترونیکی به‌طور منظم، دقیق و با کیفیت و بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام می‌شود. افزون بر این، شرایطی فراهم شده است تا همکاران دورکار بتوانند کارهای اداری خود را در منزل انجام داده و با دسترسی به سیستم اتوماسیون اداری، موارد مرتبط را بدون نیاز به حضور فیزیکی در سازمان انجام دهند.

خدمات الکترونیکی به مشترکان از اهم برنامه‌های فناوری‌های مکانیزاسیون فرآیندهای اداری و همچنین ارائه اطلاعات و ارتباطات است. در این باره چه برنامه‌هایی دارید؟

برنامه آینده مدیریت فاوا، توسعه ابزارهای فناوری اطلاعات در سازمان است. در چشم‌انداز ترسیم‌شده در آینده نزدیک تمامی امور مرتبط با خدمات گاز از جمله تقاضای اشتراک، خواندن کنتور و اقدام در زمینه رفع اشکال به‌صورت الکترونیکی و از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی انجام خواهد شد. همچنین خدمات مدنظر به کارکنان نیز در اپلیکیشن‌های موبایلی تجمیع شده و به آنها ارائه می‌شود. در زمینه مکانیزاسیون فرآیندهای اداری شرکت در نظر داریم با مکانیزاسیون همه فعالیت‌ها و فرآیندها، گردش فعالیت‌ها بین اجزای شرکت را تسهیل و تسریع کنیم و فرآیندهایی روان‌تر را در سازمان پیاده ‌سازیم.

هم‌اکنون با طراحی ابزارهایی فناوری اطلاعات داشبوردهای مدیریتی را در سطوح بالای سازمان پیاده‌سازی کرده‌ایم که مدیران شرکت ملی گاز با در اختیار داشتن این داشبوردهای کارآمد می‌توانند از این اطلاعات گرانبها برای تصمیم‌گیری سریع و بهنگام استفاده کنند.

ایران، یکی از گستره‌ترین شبکه‌های توزیع گاز دنیا را در اختیار دارد. نظارت بر این شبکه از چه طریقی انجام می‌شود؟

RTUهای نصب‌شده در مبادی تولید در پالایشگاه‌ها، شبکه انتقال، انشعاب‌ها، ورودی شهرها و مبادی صادرات و واردات ابزارهای شرکت برای کنترل این شبکه عظیم محسوب می‌شوند که از این طریق کل شبکه گاز را همکاران دیسپچینگ مانیتور می‌کنند. با اجرای پروژه جدید دیسپچینگ ملی گاز توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز، بیش از ۱۰۰۰ نقطه در زنجیره تولید، انتقال و توزیع گاز در حال کنترل برخط است تا مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص توزیع گاز و فعالیت ایستگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به بهینه‌ترین شکل ممکن انجام شود. این ابزارها و امکانات سبب هوشمند شدن شبکه گاز ایران شده و در هر لحظه وضع شبکه پیش روی مدیران و اپراتورهای دیسپچینگ قرار دارد.

شما تا چندی پیش مدیر مخابرات شرکت انتقال گاز ایران بودید و هم‌اکنون نیز سرپرستی این مدیریت را به عهده دارید. با توجه به فرارسیدن ۲۷ اردیبهشت‌ماه، هفته جهانی ارتباطات مناسبت دارد که پیشرفت‌های این قلمرو مهم را از زبان شما بشنویم.

در ابتدا روز ارتباطات را به همه همکاران گرانقدرم در مخابرات و عزیزان روابط عمومی تبریک می‌گویم. بدیهی است که عملکرد کارآمد روابط عمومی‌ها در گرو در اختیار داشتن ابزارهای ارتباطی پیشرفته است و این دو قلمرو کاملاً در هم تنیده شده‌اند. اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU  که بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد و زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت دارد، هر سال یک شعار را به مناسبت روز ارتباطات مطرح می‌کند تا راهبردهای مدیران صنعت مخابرات را ترسیم کند. امسال شعار «ارتباطات تا سال ۲۰۳۰ در خدمت اهداف توسعه پایدار» از سوی این اتحادیه مطرح شده است تا جامعه ICT بتواند فناوری‌های نو نظیر G5 اینترنت اشیا، بلاک‌چین، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های پیشرفته ارتباطی را در خدمت ارتقای زندگی مردم و توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع قرار دهد.

این ابزارها، توان بالقوه‌ای برای توسعه پایدار دارند و به‌طور خاص در مخابرات شرکت ملی گاز، تضمین امنیت و سالمت ارتباطات در کانون توجه قرار دارد. تفاوت مخابرات صنعتی با مخابرات عمومی در موضوع امنیت و درجه اطمینان بالای آن است و ارتباط قابل قبول از دیدگاه ما ارتباطی است که از بالاترین درجه امنیت برخوردار باشد.

شبکه مخابرات صنعتی شرکت ملی گاز ایران با بیش از ۵ کیلومتر کابل فیبرنوری و بیش از چهار هزار کیلومتر شبکه مایکروویو که در امتداد خطوط لوله سراسری در سطح کشور گسترده شده است، شبکه ارتباطی عظیم برای تأمین ارتباطات بی‌سیمی گروه‌های عملیاتی و نیز تأمین ارتباطات شمارهای ارتباط بین ستاد، مراکز تلفن که با تلفن‌های ۴ مناطق عملیاتی شرکت‌های گاز استانی و پالایشگاه‌ها برقرار می‌کند. یکی از مزیت‌های ارتباطات صنعتی، در کنار هم بودن سیستم‌های موازی است؛ به نحوی که اگر به هر علتی یکی از سیستم‌ها قطع شود، سیستم جایگزین به‌صورت آنلاین وارد مدار می‌شود و از قطع ارتباط جلوگیری می‌کند. با توجه به اهمیت ایجاد ارتباطات مطمئن بین پالایشگاه‌ها، مناطق عملیاتی و ساختمان‌های ستادی، فناوری‌های به‌کار رفته در مخابرات گاز، از فناوری‌های روزآمد دنیا هستند تا خدمات با بهترین کیفیت به گروه‌های عملیاتی ارائه شود.

منبع: هفته‌نامه مشعل

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *