// // ایران سومین قطب تولید گاز جهان - نفتاب
نفتآب
نفتآب

ایران سومین قطب تولید گاز جهان

به گزارش خبرنگار شانا، مصرف انرژی در ایران ٣,٣ برابر متوسط جهانی و هفت برابر کشور ژاپن بوده و از این نظر متاسفانه در رتبه نخست منطقه قرار داریم.

هم اکنون ٧٠ درصد سبد انرژی کشور به گاز مربوط است و سالانه بصورت متوسط هشت درصد به حجم مصرف گاز کشور افزوده می شود.

در همین حال معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در حوزه گاز به تغییر نگاه نیاز داریم، می گوید: نگاه کنونی به گاز به عنوان یک حامل انرژی فراوان و ارزان باید به انرژی تجدید ناپذیر که اتکای اقتصاد و پیشران توسعه است، تغییر کند.

عبدالحسین ثمری می افزاید: مطابق برنامه در سال ٩۶ با بهره برداری از تمام فازهای پارس جنوبی تولید گاز در کشور به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید که حدود ٧۵ درصد آن مربوط به مخزن پارس جنوبی است.

بر اساس پیش بینی های انجام شده، در سال ١۴٠۴ تولید گاز طبیعی در کشور به حدود یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون مترمکعب می رسد که این افزایش عمدتا با بهره برداری از میدانهای جدید در شرکت فلات قاره محقق می شود.

بر همین اساس چنانچه شدت مصرف در کشور مطابق با الگوهای جهانی نباشد در سالهای آینده گاز تولیدی کشور حتی برای بخشهای تجاری و خانگی کافی نخواهد بود و این در حالی است که برای تولید پایدار نیز نیاز به مولفه هایی داریم که در اختیار شرکت ملی گاز ایران نیست.

به گفته معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران، تولید پایدار یک زنجیره است و باید پایداری در همه مهره های این زنجیره اتفاق بیفتد تا خروجی فرآیند، پایداری در صنعت گاز کشور باشد.

ثمری تصریح می کند: تامین گاز از بالادست، عملیات پالایش، انتقال و ذخیره سازی، آرایش سبد انرژی و شدت مصرف آن در کشور از جمله ارکان تاثیر گذار در زنجیره تولید پایدار هستند.

ثمری به برخی مزایای ساختار یکپارچه در توسعه، تولید و بهره برداری از میدانهای مستقل گازی نیز اشاره می کند و می افزاید: به حداقل رسیدن مشکلات فرآیندی بین بالادستی و پالایشگاههای گاز کشور، کاهش هزینه های بهره برداری و فرآورش گاز در مناطق عملیاتی و ایجاد برنامه های دراز مدت برای صادرات گاز به کشورهای همسایه و اروپا از جمله مزایای این ساختار یکپارچه است.

از سوی دیگر ماموریت شرکتهای پالایش گاز مشارکت در خلق ثروت با تولید گاز طبیعی و محصولات جانبی از طریق پالایش، انتقال و ذخیره سازی پاک، ایمن، پایدار و بهره ور است و در افق 1404، پالایش، انتقال و ذخیره سازی گاز ایران صنعتی سرآمد و رقابت پذیر در تراز جهانی می شود.

تنوع کم در سبد انرژی کشور، وابستگی کامل بخش تولید برق و حرارت به گاز و وابستگی نسبی بخش حمل و نقل به آن را می توان از جمله چالشهای انرژی کشور برشمرد.

از سوی دیگر محدودیت تامین منابع گازی، رشد نامتوازن شدت مصرف انرژی و وابستگی بخش عمده انرژی مصرفی به گاز می تواند تهدیدی برای آینده کشور باشد و تجربه سالیان اخیر نشان داده که تفکر جایگزینی گاز همه جا و همیشه بجای دیگر حاملها نیاز به بازنگری جدی و فوری دارد.

نیروی انسانی سرمایه است

معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در خصوص جایگاه نیروی انسانی در تولید قابل اعتماد و بهره ور نیز می گوید: اعتقاد به این که نیروی انسانی همیشه سرمایه بوده یک باور قابل تحلیل است.

ثمری تاکید می کند: اگر نیروی انسانی همسو با استراتژیهای سازمان به خدمت گرفته نشود، آموزش نبیند و مدیریت نشود به مهمترین شاخص کاهش بهره وری تبدیل خواهد شد.

ما توانستیم…

صنعت گاز با تمام فراز و فرودهای سالهای گذشته توانسته است تعهد خود در همه حوزه ها را اجرایی کند و در این مسیر تمام توان خود را به کار بسته است.

بر همین اساس می توان به پالایشگاه خانگیران اشاره کرد که نخستین تجربه کشور در بهره برداری از میدانهای مستقل گازی و نخستین تجربه خودکفایی در صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

در ادامه، بهره برداری و در مدار تولید قرار دادن فازهای پارس جنوبی با توان نیروهای داخلی را می توان از دیگر فعالیتها برای تحقق شعار ما می توانیم برشمرد که هم اکنون به ما توانستیم بدل شده است.

شرکت ملی گاز ایران در ادامه این مسیر از جایگاه محور توسعه تبدیل به پیشران توسعه شده و نقش بی بدیل خود در تمام بخشهای کشور را پررنگ تر کرده است.

 

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *