// // ارتقای بهداشت روانی کارکنان صنعت نفت ضروری است - نفتاب
نفتآب
نفتآب

ارتقای بهداشت روانی کارکنان صنعت نفت ضروری است

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت ملی نفت به عنوان یکی از سازمان های دولتی پیشرو در زمینه مشاوره، مرکز خدمات مشاوره ای خود را بر اساس دستور عمل رئیس جمهور وقت و موافقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در تابستان ۱۳۷۶ تاسیس کرد.

این مرکز نخست به صورت سه ساعت در روز در باشگاه شماره یک شرکت ملی نفت به خدمات رسانی محدود مشغول بود، اما برای دسترسی آسان کارکنان و خانواده های آنان، به مهد کودک اداره مرکزی وزارت نفت منتقل شد.

در سال ۱۳۸۰ با ارائه طرحی به مدیریت امور اداری، با گسترش و تجهیز مرکز موافقت شد و مرکز جدید خدمات مشاوره ای از بهمن ۱۳۸۰ گشایش یافت و از ابتدای سال ۸۱ فعالیت رسمی کار خود را با در اختیار گرفتن نیروهای متخصص آغاز کرد که عملکرد آن از نظر کمی و کیفی هر ساله رشد داشته است.

طبق آخرین آمار، جمع مشاوره های فردی این مرکز از 1586 مورد در سال 1381 به 5307 مورد در سال 1391 رسیده است.

فعالیت های این مرکز در بخش آموزش از راه دور نیز از 22 مورد در سال 1382 به 15 هزار و 821 مورد در سال 91 رسیده است، همچنین مجموع آزمون های روان شناختی و  کارگاه های آموزشی نیز که از سوی این مرکز برای کارکنان صنعت نفت کشور برگزار شده، از 275 مورد به 426 مورد در سال های مورد نظر افزایش یافته است.  

ارتقای سطح بهداشت روانی کارکنان صنعت نفت هدف اصلی مرکز خدمات مشاوره نفت

مرکز خدمات مشاوره ای نفت در حوزه های خانواده، ازدواج، تحصیل، شغل، کودکان استثنایی، رفتار درمانی و روان درمانی، کودک- جوان- نوجوان، حقوقی، فضایل اخلاقی و بهداشتی نیز فعالیت های مستمر دارد.

مرکز خدمات مشاوره نفت به عنوان زیرمجموعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران و در چارچوب برنامه پنج ساله فعالیت دارد.

اقدام های این مرکز در سه حوزه طبقه بندی شده است که به گفته سید مهدی میرشریفا، رئیس این مرکز، پیشگیری نوع اول از جمله فعالیت های اساسی مرکز خدمات مشاوره صنعت نفت و شامل اقدام هایی است که کارکنان و خانواده های آنان تا حد امکان به اختلالات روانی دچار نشوند و در واقع می کوشد با به کارگیری ابزاری همانند برگزاری سمینار، کارگاه های آموزشی، اطلاع رسانی های گسترده، برگزاری مسابقات مهارت های زندگی، تورهای آموزشی و … از دچار شدن کارکنان به مشکلات یادشده جلوگیری کند.

پیشگیری نوع دوم شامل درمان مشکلات فردی است که می باید در کمترین زمان و با کمترین هزینه انجام شود؛ در این مرحله فرد ممکن است برای درمان قطعی به روان پزشک نیز ارجاع داده شود؛ پیشگیری نوع سوم نیز مشتمل بر پیگیری مشکل تا رفع کامل آن و انجام اقدام های مددکاری است.

به گفته رئیس مرکز خدمات مشاوره نفت، کارکنان صنعت نفت جزء افرادی هستند که پیگیری های درمانی فرد از سوی سازمان برای آنان اهمیتی ویژه دارد؛ به گونه ای که مرکز خدمات مشاوره نفت جزء معدود مراکزی است که سیستم پیگیری را برای مراجعان خود در برنامه دارد و می کوشد کارکنانی را که بنا بر مشکلات روان شناختی از خانواده یا شغل خود دورمانده اند، توانمند کند و به اجتماع برگرداند.

انجام ده ها پروژه مطالعاتی در زمینه استرس، خانواده، اوقات فراغت، مسائل شغلی و … از جمله پژوهش هایی است که این مرکز در سطح ادارات و شرکت های صنعت نفت برای کارکنان انجام داده است.

میرشریفا با اشاره به شعار این مرکز که “همه به مشاوره نیاز دارند”، می گوید: هر کس در هر مقام و موقعیتی نیاز به مشاوره دارد، انسان در زمان تصمیم گیری ها و انتخاب های مهم زندگی باید از ذهن دیگران هم بهره بجوید.

آموزش کارکنان در ادارات

یکی از مهم ترین اقدام هایی که مرکز خدمات مشاوره ای نفت در سال های اخیر انجام داده، آموزش کارکنان در محیط های کاری آنان بوده است.

به گفته رئیس مرکز خدمات مشاوره نفت، این طرح ابتکاری برای اولین بار از سوی مرکز خدمات مشاوره نفت اجرا شده و در قالب آن کارکنان اجبار ندارند برای یادگیری و آموزش موضوع های مربوط به بهداشت روان به سالن یا محل سمینار آموزشی بروند، بلکه یکی از کارشناسان مرکز به محل کار کارکنان اعزام می شود و ساعاتی را برای آموزش به کارکنان صنعت اختصاص می دهد.

میرشریفا تاکید می کند که جای گرفتن مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت به عنوان یکی از علوم انسانی در زیرمجموعه منابع انسانی شرکت، جایگاه مناسبی است که باید به قوت خود باقی بماند تا بتواند با فرهنگ سازی بیشتر، کارکنان را در داشتن یک زندگی سالم یاری و همراهی کند.

آدرس منبع

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *