// // تفاوت دریل چکشی و بتن کن چیست؟ - نفتاب
نفتآب
نفتآب
تفاوت-دریل-چکشی-و-بتن-کن-نفتاب

تفاوت دریل چکشی و بتن کن چیست؟

دریل چکشی و دریل بتن کن از دریل های بسیار قدرتمند موجود در بازار هستند و برای کارهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا از این دو دریل در دریل کاری و سوراخکاری روی سطح های سفت و سخت و کارهای ساختمانی و ساخت و ساز های مختلف برای دریل کردن مصالح بنایی مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر میزان قدرت، ‌دریل بتن کن کمی از دریل چکشی با قدرت تر است. اما این دو دریل مانند تمام وسیله ها و ابزار آلات دیگر تفاوت هایی بیشتری دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی تفاوت دریل چکشی و بتن کن بپردازیم. برای آشنایی با تفاوت دریل چکشی و بتن کن، تا انتهای این مقاله با آروا همراه باشید.

بررسی دریل چکشی و بتن کن

برای بیان تفاوت دریل چکشی و بتن کن باید شناخت بیشتری نسبت به این دو دریل داشته باشید که در این قسمت به بررسی این دو دریل موضوع می پردازیم تا شناخت بیشتری پیدا کنیم. همچنین برای آشنایی بیشتر مقاله “معرفی انواع دریل” را در سایت آروا بخوانید.

۱. دریل چکشی

دریل چکشی

 

دریل چکشی به عنوان یکی از ابزار آلات برقی شناخته می شود. همانطور که گفته شد از این دریل برای سوراخکاری و دریل کاری روی سطوح سفت و سخت استفاده می شود. این دریل قدرت بسیار زیادی نسبت به دریل های برقی و شارژی دیگر دارد. به همین علت دارای موتور بزرگ تر نیز هست که همین مورد باعث شده وزن این دریل افزایش یابد.

اجزای تشکیل دهنده دریل چکشی

اجزای تشکیل دهنده دریل چکشی شامل دسته‌ نگهدارنده، آرمیچر، بالشتک و سه نظام تشکیل شده است و عملیات دریل کاری و سوراخکاری را به وسیله‌ ضربه زدن چکشی انجام می‌ دهد.

دریل چکشی می تواند ضربات سنگینی را به محل مورد نظر وارد کرد. این دستگاه با توجه به قدرتی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شود. هر چه توان دستگاه بالاتر باشد، دستگاه از قدرت بیشتری برخوردار است و می توان از آن برای کارهای طولانی تر و سنگین تر استفاده کرد.

برندهای تولید کننده دریل چکشی

برندها و شرکت های گوناگونی وجود دارند که دریل چکشی تولید می کنند. این دریل ها در طرح ها و اندازه های مختلف تولید می شود که هر یک از آن‌ها برای کاری خاص ساخته شده‌اند. نوع خاصی از این دریل ها برای انجام کارهای سنگین نیز وجود دارند. حال اگر قصد خریداری دریل چکشی برای تخریب‌های سنگین و عملیات صنعتی دارید، ‌باید توجه داشته باشید که این نوع دریل ها وزن سنگین تر، قدرت بیشتر و قیمت بالاتری دارند. شرکت آروا یکی از تولیدکنندگان انواع دریل های چکشی برای کارهای سبک و چکش های تخریب برای کارهای سنگین می باشد. ابزار آلات آروا همگی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش فوق العاده هستند.

کاربرد و ویژگی های دریل چکشی

  1. اجزای اصلی این دستگاه شامل دسته‌ نگهدارنده، آرمیچر، بالشتک و سه نظام است.
  2. عملیات دریل کاری و سوراخکاری را به وسیله‌ ضربه زدن چکشی انجام می‌ دهد.
  3. دریل چکشی برای کارهای سبک دارای دو نوع برقی و شارژی هستند.
  4. دریل چکشی برای کارهای سنگین یا همان چکش های تخریب در دو نوع گریسی و روغنی در بازار موجود هستند.
  5. چکش تخریب گریسی قدرت تخریب بالاتری دارد، ولی چکش تخریب روغنی دارای استهلاک پایین‌ تری است.
  6. همچنین چکش تخریب برحسب قدرت به دو نوع صنعتی و غیر صنعتی نیز تقسیم می‌شود.
  7. در کلیه عملیات عمرانی، ساختمانی و حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریل چکشی را بر اساس کارکردی که دارند به چهار مدل تقسیم بندی می کنند: ساچمه ای، میخ دار، پتکی و گوه ای و دریل چکشی سر تیز. این چهار مدل از انواع دریل چکشی به شمار می روند و برای کارهای مختلف باید مدل مناسب را خریداری کرد.

همچنین این چهارمدل خود به دو زیر مجموعه دیگر تقسیم می شوند. این دو نوع عبارتند از: نوع روغنی و نوع گریسی. مدل های روغنی از قدرت تخریب بالاتری برخوردار هستند و در دارای استهلاک کمتری نسبت به نوع گریسی می باشند. در مجموع مدل روغنی عملکرد بهتری دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات ایمنی کار با دریل چکشی

هنگام کار با دریل چکشی لازم است تا نکاتی را رعایت کنید و ضمن ایجاد ایمنی مناسب، عملیات دریل کاری به بهترین نحو انجام دهید. نکات ایمنی کار با دریل چکشی شامل موارد زیر است:

  • این دریل از وزن بالاتری نسبت به دریل های دیگر برخوردار است، بنابراین فردی که قرار است از این دریل استفاده کند، توانایی کنترل و نگهداری آن را داشته باشد.
  • استفاده از عینک ایمنی،‌ دستکش ایمنی، ‌ماسک،‌ محافظ گوش و لباس مناسب هنگام انجام عملیات سوراخکاری،‌ ضروری است.
  • اگر هنگام کار، فرد دیگری در نزدیکی شما حضور دارد،‌ او را از محل کار دور کنید.
  • برای دریل کاری سطح مورد نظر بهتر است تا بصورت زاویه دار باستید.
  • در هنگام کار با دریل چکشی می بایست به صورت مداوم و ثابت فشار وارد شود تا این عملیات بدون نقص انجام شود.

۲. دریل بتن کن

دریل بتن کن

 

دریل بتن کن یکی دیگر از انواع دریل های موجود در بازار به شمار می رود. از این دریل برای سوراخکاری و تخریب دیوارهای سخت و سطوح از جنس بتن استفاده می شود. قدرت بالای این دریل باعث می شود،‌ برای عملیات تخریب در ساختمان ها مناسب باشد. همچنین این نوع دریل ها دارای مته گیر و قلم گیر پیشرفته نیز هستند که می تواند تا حدی برای تخریب نیز استفاده شود.

علاوه بر این از این دریل ها برای سوراخکاری کوچک روی بتن نیز استفاده می شود. در طراحی این دریل از سیستم ضد لرزش AVS استفاده شده که تا حد زیادی لرزش را در حین کار با آن دفع می کند.

 

در دریل بتن کن، ‌پیستون در یک سیلندر سوار می شود و هنگام حرکت به جلو فشار هوا ایجاد می‌کند. این فشار هوا باعث می شود که مکانیسم چکش به حرکت درآید. بتن کن‌ها قدرت بیشتری نسبت به دریل‌های چکشی دارند. آن‌ها بسیار بادوام و ابزاری مناسب برای برای کارهای سنگین هستند.

ویژگی های دریل بتن کن

  1. این نوع دریل برحسب وزن و سیستم قلم‌ گیر به انواع بتن کن چهار شیار، پنج شیار و ستاره ای تقسیم می‌شود.
  2. مقدار شیار بالاتر نشان از بیشتر بودن قطر قلم و استفاده در کارهای سنگین‌تر است.
  3. به طور عمده در کارهای نصب و تاسیسات که نیاز به سوراخ کاری و کندن سطح بتن است، استفاده می‌شود.

دریل بتن کن در دو نوع چهار شیار و پنج شیار وجود دارد. بتن کن چهار شیار دارای قلم نازکی است و وزن سبک تری دارد. همچنین قابلیت حمل راحت تری برای کاربر فراهم می کنند. اندازه قابل قبول مته در این نوع دریل بتن کن،‌ ۲۳ میلی متر است.

در مقابل بتن کن پنج شیار ضخامت قلم بیشتری دارند و وزن آن ها نسبت به بتن کن چهار شیار بیشتر است. این بتن کن نمونه تکمیل شده چهار شیار است، با این قابلیت که در حین حفاری و تخریب، ضربات محکم تری را وارد می کند و می تواند تا حدی، کار چکش تخریب را نیز انجام دهد. اندازه مته در این مدل ۳۴ میلی متر است.

نکات ایمنی کار با دریل بتن کن

برای کار با دریل بتن کن لازم است تا نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

  • هنگام کار از عینک ایمنی، دستکش ایمنی، لباس کار و … استفاده کنید.
  • دریل بتن کن دارای ابعاد زیادی است. از همین رو باید هنگام کار هر دو دسته آن را نگه دارید.
  • به علت بلند بودن کابل این دریل باید مراقب باشید تا حین کار به دست و پای شما گیر نکند.
  • قبل از شروع کار حتماً کابل و دو شاخه دستگاه را چک کنیم تا از صحت و سلامت برخوردار باشد.
  • بهتر است حین استفاده از بتن کن، جهت تسلط بیش تر، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنیم.
  • سعی کنیم منبع تغذیه برق را مجهز به محافظ برق کنیم تا در صورت قطعی برق، به دستگاه آسیبی وارد نشود.

تفاوت دریل چکشی و بتن کن

تفاوت دریل چکشی و بتن کنبرای بررسی تفاوت دریل چکشی و بتن کن باید موارد زیادی را مدنظر داشت. بنابراین ما قصد داریم برای مقایسه تفاوت دریل چکشی و بتن کن، پنج فاکتور اندازه، قابلیت حمل،‌ قدرت، اثربخشی و تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین می توانید مقاله “تفاوت بتن کن و چکش تخریب” را نیز بخوانید.

الف) اندازه

یکی از مهمترین پارامترها در انتخاب دریل، اندازه آنهاست. اگر قصد دارید برای تخریب ساختمان یک دریل تهیه کنید، لازم است از دریل بزرگتر استفاده کنید. بنابراین باید به دنبال خرید چکش تخریب که اندازه بزرگتری نسبت به دریل بتن کن دارد، باشید. در مقابل اگر می خواهید برای سوراخ کردن بتن، سنگ و سطح سخت دریل تهیه کنید، باید دریلی با ابعاد کوچک تری خریداری کنید. از همین رو دریل بتن کن و دریل چکشی معمولی مناسب شماست. دریل چکشی ابعاد کوچکتری نسبت به بتن کن دارد و برای کارهای سبک تر، مناسب‌ تر است.

ب) قابلیت حمل

دریل بتن کن به دلیل داشتن ابعاد کوچکتر نسبت به چکش تخریب، از وزن کمتری نیز برخوردار است. از همین رو دریل بتن کن برای جابه جایی و همچنین کارکردن نیز وسیله مناسب تری است. ناگفته نماند، هر چه ابعاد و وزن دریل کمتر باشد، تسلط و دقت کار نیز بیشتر خواهد بود. پس به ترتیب کار با دریل چکشی معمولی، دریل بتن کن و در نهایت چکش تخریب راحت تر است.

ج) قدرت

در مقایسه قدرت بین این دریل چکشی و بتن کن،‌ کفه ترازو به نفع بتن کن سنگینی می کند. اگر از این دو دریل استفاده کرده باشید، به میزان قدرت این دو دریل پی خواهید برد. زیرا به راحتی بر حسب نوع و حجم استفاده از دستگاه قابل تشخیص است که قدرت دریل بتن کن نسبت به دریل چکشی بیشتر است.

د) اثر بخشی

برای مقایسه اثر بخشی این دو دریل، باید به مقادیر فنی آن توجه کنید. با توجه به نیروی ضربه در ژول می توانید به راحتی آن ها را مقایسه کنید. نیروی ضربه در ژول چکش تخریب بیش از ۲۰ ژول است. در حالی که این مقدار برای دریل بتن کن تنها ۱۵ ژول است و در دریل چکشی معمولی خیلی کمتر است. با این حساب اثربخشی دریل بتن کن بیشتر از دریل چکشی می باشد. این امر باعث می‌شود برش و سوراخ کردن بتن بسیار ساده‌تر انجام شود.

ی) تجهیزات

دریل بتن کن برای کارهای بزرگ مانند سوراخ کردن بتن و یا تخریب واحد مسکونی، دارای تجهیزات مختلفی است. دارا بودن انواع مته با قطرهای مختلف و قابلیت‌هایی نظیر ضد ضربه بودن و ضد لرزش نیز از جمله ویژگی‌های یک بتن کن و چکش تخریب است. این مورد درباره دریل چکشی نیز صادق است، ولی تفاوت در قدرت، برند و تولید کننده این دستگاه‌ها است.

 

منبع مقاله : https://arvatools.com/the-difference-between-impact-drill-and-rotary-hammers/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *